Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Naturkompaniet i topp

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Framtiden ser motig ut för sportkedjorna – som nu får hård konkurrens både från nischbutiker, e-handlare och modekedjor.– Det är en stor förändring i livsstil som ligger bakom, säger Pernilla Rosendahl, varumärkesstrateg på Lynxeye.


Sporthandelns stora aktörer – som Intersport, Team Sportia och XXL – står inför en rad tuffa utmaningar.

I Lynxeyes studie Brands of Tomorrow hamnar Team Sportia till och med utanför topp-tio-listan över de varumärken som bedöms ha störst tillväxtpotential, först på plats 13 återfinns Team Sportia.

– Av de etablerade traditionella aktörerna är det egentligen bara Stadium som visar reell potential för tillväxt, säger Pernill­a Rosendahl.

Stadiums starka ställning förklarar hon med ”väletablerad fysisk och mental tillgänglighet”.

– Deras utmaning handlar om att försvara sin marknadsandel, i dag har de en bred position. De måste blir tydligare, det är inte självklart att Stadium kommer stå kvar på tronen, säger Pernilla Rosendahl.

Vad beror det på att de stora sportkedjorna inte presterar bättre?

– Träningsboomen och hälsotrenden de senaste åren har öppnat marknaden för en ny kategori kunder – som är mer drivna av yttre faktorer, som vill visa upp sin aktiva livsstil. Identifiering med varumärken spelar en allt större roll.

Hon poängterar också att konkurrens i dag kommer från flera håll – både från rena e-handlare, som Sportamore, och traditionella modekedjor som H&M.

– Det är en tydlig branschglidning som sker, där också nischspelare som Naturkompaniet vinner mark, säger Pernilla Rosendahl.

Naturkompaniet uppvisar allra högst potential i Brands of Tomorrow-studien.

– Vi är väl de enda som gör vår grej, som skiter i vad alla andra aktörer gör, som inte bara kommunicerar lågt pris, säger Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet.

Och vad är er grej?

– Vi är tydligt premium, vi satsar på bra grejer, service och hög kundservice, säger han, och fortsätter:

– Vi är ett välmående företag, och ser att vi ligger väldigt rätt i tiden, inte minst med tanke på vårt miljöengagemang.

Naturkompaniets utmaning är enligt Lynxeye-studien att ”bygga distribution och tillgänglighet”.

Stadiums marknadschef Vic-tori­a Appelqvist är medveten om kedjans utmaningar.

– Vi har varit med och drivit det här segmentet i många år och ser ett mer komplext konkurrentlandskap än någonsin tidigare. Nya aktörer etablerar sig, näthandeln fortsätter öka och en branschglidning i form av modekedjornas fortsatta satsning på sportmode blir tydligare.

Vilka skulle du säga är Stadiums utmaningar?

– Vi vill aktivera världen och det kämpar vi för varje dag. Vi ska fortsätta vässa vår position och optimera våra investeringar.

– Vårt fokus kommer vara att nå rätt målgrupp med rätt budskap vid rätt tillfälle till högsta möjliga ROI.

Sportamore, som enbart bedriver e-handel, har snabbt etablerat sig som en konkurrent till de traditionella sportkedjorna.

– De har fokuserat på att få hygienfaktorer på plats, att göra det så enkelt som möjligt att handla. Det har de lyckats väldigt bra med, framför allt har den kvinnliga publiken hittat dit, säger Pernilla Rosendahl på Lynxeye, och fortsätter:

– För att befästa sin position och utmana de etablerade aktörerna ytterligare, måste de nu fylla varumärket med emotionella värden.

BRANDS OF TOMORROW

1 Naturkompaniet 3,8

2 Stadium 2,1

3 XXL 1,5

4 Sportamore 1,2

5 Haglöfs Brand Store 0,9

6 Ellos 0,5

7 Intersport 0,5

8 Decathlon 0,4

9 Addnature 0,3

10 Nelly.se 0,2

TOPP 10

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.