Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nätstjärnorna tar över i print

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Modetidningarna tappar läsare till bloggvärlden. Nu svarar förlagen med att plocka upp nätstjärnorna – och ge dem egna papperstidningar. "De försöker rätta till sina misstag", säger Carats printchef Frida Åberg.


Svenskarnas modeintresse har exploderat de senaste åren. Men magasinförlagen, som tidigare mer eller mindre haft monopol på modebevakningen, lyckades inte kapitalisera tillräckligt på den nya boom­en. Istället vände sig konsumenterna till bloggvärlden, där nya stjärnskott nådde enorma räckvidder.

– Det är förvånande att Damernas Värld, Elle och Vecko­revyn inte tog chansen och lyfte fram sina egna skribenter. Det måste ha varit snopet för dem när de nya profilerna kom, säger Frida Åberg, printchef på Carat.

En undersökning från Sifo slog i våras fast att en majoritet av tidskrifterna vars läsare ofta läser bloggar och ofta deltar i sociala medier tappar i upplaga. Cosmopolitan, till exempel, har tappat i snitt nästan 15 procent av upplagan per år sedan 2007 – samtidigt är nästan 70 procent av läsarna aktiva i sociala medier och ungefär 35 procent läser bloggar.

Men den senaste tiden har flera bloggare tagit klivet in i magasinvärlden. Två exempel är Elin Kling och Isabella Löwengrip, som under flera år dragit hundratusentals unga kvinnor till sina bloggar.

– Det är väl ett sätt att hämta hem det man missade. De är starka varumärken och det är en styrka att få in dem till förlagen, säger Frida Åberg.

Enligt uppstickarförlaget Moderna Tidskrifters vd Daniel Andersson Alm sålde premiärnumret av ”Egoboost”, Blondinbellas tidning, omkring ?15 000 exemplar och man har 5 000 prenumeranter. I Elin Klings fall var det betydligt mer etablerade Bonnier Tidskrifter som valde att bygga ett magasin kring hennes varumärke.

– Elin Kling är trovärdig och har en stor publik som följer henne. Det är ganska likt den relationen som till exempel Veckorevyn har med sina läsare, säger Linda Grahn, publisher för Styleby, som enligt egna uppgifter har en såld upplaga på cirka 30 000 exemplar.

Linda Grahn håller inte med om att magasinen varit för långsamma med sin närvaro på webben.

– Det som är häftigt med webben är att den är fullständigt oförutsägbar. Det kommer nya spelare hela tiden, personer som bygger trafik och varumärke själva, väldigt snabbt. Man kan bli skräckslagen av den här utvecklingen eller så får man fråga sig: ”Hur kan vi göra för att kunna vara med?” Vi gjorde det senare, säger Linda Grahn.

Född 1983 och är en Sveriges största och mest inflytelserika modebloggare. Har bloggat åt både Kanal 5 och TV4 men driver nu egna portalen Nowmanifest. Har även designat egna klädkollektioner, bland annat åt H&M. Elin Klings egna bolag drog in närmare 2 miljoner kronor under 2010. Sedan i somras är hon kreativ chef för Bonnier-magasinet Styleby.

Elin Kling

Född 1990. Startade sin blogg år 2005, då hon var 14 år. Har länge varit en av Sveriges största bloggare. Efter en artikel i Dagens Media år 2008 kom hon att granskas av Konsument­verket, efter misstankar om smygreklam. Driver i dag flera olika bloggar och är sedan 2011 chefredaktör för egna tidningen Egoboost.

Isabella Löwengrip

Clara Lindström, som hon heter, startade bloggen för fem år sedan efter att ha inspirerats av Ebba von Sydow. Kan enligt egen utsago försörja sig och sin familj på intäkterna för bloggen, som tidigare låg hos Västerbottens Folkblad. Det var också VF som gav ut magasinet som Underbara Clara frontade.

Underbara Clara

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.