Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Nät-tv hot mot Comhem

Publicerad: 11 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Tv-kriget flyttar ut på nätet. I år lanserar de internationella jättarna HBO och Netflix streamingtjänster i Norden.Samtidigt förbereder sig svenska Magine för att lämna betastadiet – och köra Comhem och de andra operatörerna av banan.


HW

Henrik Widell


Bakom Magine står bland andra Erik Wikström, medgrundare till Icon Medialab, samt Håkan Tranvik och Michael Werner som var med och grundade Boxer. Ambitionen med Magine är att kombinera det bästa med traditionell tv med möjligheterna hos internet. Tjänsten är i praktiken en kabeloperatör på internet, och en direkt konkurrent till etablerade operatörer som Comhem och Boxer.

– Vi har jobbat med Magine i snart två år och det startade ur en diskussion om hur tv skulle se ut om det uppfanns i dag. Vi kom fram till att det inte skulle vara låst vid fasta apparater, sitta fast i väggen och kräva boxar och programkort, säger Erik Wikström, vd för Magine.

Enligt Magine TV är alla de stora tv-husen med i projektet, som lanseras skarpt strax efter nyår.

Jonas Sjögren, landschef för SBS TV, säger dock:

– I första läget handlar det om att se hur tjänsten fungerar rent tekniskt. Den rent kommersiella uppgörelsen är en helt annan sak och där är vi inte ännu.

SBS TV har, liksom de andra kanalhusen, redan närvaro på nätet via sin playtjänst.

– För oss handlar det om ökad distribution och det är ju något positivt. Ett samarbete med en ny operatör stoppar inte vår egen playtjänst, säger Jonas Sjögren.

Marie Nilsson, vd på Media­vision, säger att utvecklingen av internetbaserade tv-operatörer är naturlig med tanke på den höga internetpenetrationen i Sverige och mångfalden av smartphones.

– Stora saker kommer att hända framöver. Konkurrensen om slutkunderna ökar och de gamla sätten att sälja tv på får konkurrens av nya. De avgörande parametrarna för vilka som lyckas är innehåll och hur man lyckas skapa kunder.

Ett annat svenskt bolag, Voddler, var tidigt ute och försökte få svensken att konsumera rörlig bild via internet, men affären har gått trögt. Magine TV vet hur de ska undvika samma fälla.

– Det handlar om användarvänlighet, att skapa så lite friktion som möjligt för användarna. Vi ska förstås erbjuda prova på-erbjudanden och lansera tjänsten brett.

Boxer erbjuder kabel-tv via den vanliga antennen. Bolagets informationschef Johan Bobert säger om den nya nättjänsten:

– Vi har en enorm konkurrens på hela den nordiska tv-marknaden, inte minst sedan teleoperatörer som Telia började erbjuda ip-tv via sina egna nät. Om Magine lyckas etablera sig så skärps konkurrensen ytterligare.

Men MagineS eventuella framgång är inget som kan tas för givet, säger han:

– Att lösa det tekniska är en sak, att få till visningsrättigheterna och skaffa kunder en annan. Det tar lång tid och stora investeringar, så Magine har mycket arbete framför sig.

Så fungerar Magine

• Tv-kanalernas tablåer är grunden i gränssnittet. En linje visar vad som visas live vid aktuellt tillfälle och tittaren kan välja program som på en vanlig tv.

• Det är också möjligt att bläddra tillbaka i tablån och titta på sådant som sänts tidigare under dagen, eller ännu äldre, arkiverat, material.

• Ambitionen är att ha alla de stora kanalhusen med vid lansering, kryddat med kanaler som de traditionella operatörerna inte har med i sitt sortiment.

• Tjänsten bygger på p2p-teknik och ska fungera i tv, mobilen och på läsplattor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev