Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nästan alla tv-kanaler höjer priset 2011

Publicerad: 24 November 2010, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Tv-kanalerna går ut med rejäla prishöjningar inför årsförhandlingarna, men räknar samtidigt med huggsexa om avtalen. Än syns inga tecken på svalka i den överhettade tv-marknaden.


Den svenska tv-marknaden fortsätter att koka. Sedan i mars har flera kanaler varit slutsålda. December är inget undantag.

– Det finns inte en enda reklam-sekund i någon av våra kanaler och så har det varit hela hösten. Det spelar ingen roll vad priset är, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4.

Vårens häftiga konjunkturvändning har tagit tv-kanalerna på sängen. De har haft alltför svaga tablåer för att mobilisera titt-arna och har suttit fast i årsavtal på prisnivåer långt under marknadens efterfrågan. Resultatet har blivit nedskalade eller stoppade kampanjer, återbetalningar till avtalskunder och över 40-procentiga prishöjningar för de ad hoc-kunder som trots allt lyckats tränga sig in i rutan.

Nästa år ska det bli ändring på det. TV4-gruppen, Prosieben-kanalerna, Discovery Networks och MTG TV tänker höja nettopriserna för att krama ut mer ur den glödheta marknaden.

– För ett stort antal kunder kommer vi både ta ut högre bruttopriser och sänka rabattsatserna, säger Carl Hemmingsson, biträdande försäljningsdirektör på TV4.

TV4 höjer priserna i primetime med 13 procent och i offprime med 5 procent. Nischkanalernas priser ökar med i genomsnitt 10 procent och prislistan delas upp i primetime och offprime efter en kraft-igt ökad efterfrågan på primetime.

– Jag förstår inte mediebyråer som talar om prishöjningar på 2–3 procent nästa år. IRM säger 6 procent och vi har inte plats för alla som vill in. Tidigare ökade det kommersiella tittandet varje år, men nu har SVT vunnit tittare och vi kan inte räkna med det längre, säger Carl Hemmingsson.

Prosiebens kanaler förändrar också bruttoprislistan inför de stundande årsavtalsförhandlingarna. Istället för att ta samma pris för alla 30 målgrupper blir vissa dyrare och andra billigare. Kanal-ernas huvudmålgrupper står där-emot kvar på samma nivå.

– Vi inför en leveransbaserad prislista. Målgrupper som kräver mer av oss att leverera tar vi ut ett högre pris för, säger försäljningsdirektör Jerker Bluhme.

Han tillägger att kunderna kan vänta sig en nettoprishöjning i förhandlingarna för nästa år.

– Vi förväntar oss en nettoprishöjning på i snitt 15 procent, men hur stor varierar från kund till kund. Med tanke på att ad hoc-priserna har gått upp med 30–45 procent andra halvåret i år så är den här höjningen logisk och odramatisk, säger Jerke-r Bluhme.

Även MTV TV höjer brutto-priserna. Annonsörer som köper alla kanaler får 12 procents påslag, medan priserna för dem som köper TV3 eller TV6 höjs med 15 procent. Prislistan för TV8 och TV10 går upp med 20 procent nästa år.

Discovery Networks tänker höja bruttopriset med 5–10 procent för Discovery Channel. Nettopriserna kommer att stiga motsvarande. Husets nya kanal TLC ska ligga på samma prisnivå.

Alla tv-hus som Dagens Media har varit i kontakt med tror på en fortsatt stark marknad nästa år, trots planerade prisökningar.

Under tredje kvartalet ökade tv-köpen med 27 procent och IRM ser inga tecken på avmattning nästa år utan planerar att skruva upp prognosen för tv i kommande rapport.

Den fortsatt heta marknaden gör att kanalerna ser ett större intresse inför årsavtalsförhandlingarna.

– Efter ett galet 2010 räknar vi med en ökad efterfrågan på omkring 5 procent 2011. Förmodligen lite mer i barnsegmentet. För tillfället har vi fler förfrågningar om årsavtal än tidigare, så jag tror vi kommer att teckna fler avtal, säger Lars Mossing, vd för MTV Networks, som äger MTV, Nickelodeon och Comedy Central.

Jerker Bluhme tror att Kanal 5 kommer att teckna fler årsavtal 2011, men totalt sett för en lägre andel av budgeten.

Även Discovery Networks räknar med fler årsavtal. TV4-huset ska fortsätta att knyta omkring 70 procent av den beräknade försäljningen i avtal.

– Det är viktigt för oss att ge avtalskunderna de bästa förutsättningarna, men vi måste också kunna ta hand om andra annonsörer. Våra gamla kunder vill ju bara betala mindre än tidigare, så vi behöver se till vår lång-siktiga tillväxt genom nya kunder, säger Carl Hemmingsson.

Tv-priserna sammanställning: (klicka på bilden till höger för att se en större bild av tabellen)

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.