Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Närvaron på Instagram – en knäckfråga för många marknadschefer

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Många marknadschefer brottas med frågan om hur de ska använda Instagram. Det går än så länge inte att köpa annonser, men det finns andra sätt för företag att engagera användarna.


Instagram är en lockande plats för företag att finnas på, inte minst eftersom det är en kanal som engagerar många svårfångade unga, födda på 1990-talet och framåt.

De nås inte via traditionella medier, men de skräms inte bort av reklam, så länge den är relevant och inte stör upplevelsen.

– Instagram erbjuder ett sätt att komma in i deras vardag, säger Rasmus Bjurström, digital chef på OMD.

De unga konsumenterna är dessutom vana vid att snabbt byta mellan olika kanaler och plattformar.

– De har inga problem med att konsumera bild och rörligt via Instagram och snabbt byta plattform för att få mer information, även om det inte finns en länk att klicka vidare på.

Än så länge finns det ingen annonslösning för Instagram i Sverige.

I USA har ägaren Facebook sedan i höstas testat Instagram-annonser tillsammans med utvalda företag, bland annat Levis och Michael Kors, men det finns inga uppgifter om när Instagram börjar sälja annonsutrymme i Sverige. Alternativen för annonsörerna är därför att kommunicera via sitt eget Instagram-konto eller genom samarbeten.

– Båda har ett värde. En del konsumenter vill umgås med varumärket, andra vill hellre umgås med andra användare, säger Rasmus Bjurström.

På sistone har det börjat dyka upp tredjepartsaktörer som fungerar som en länk mellan annonsörer och Instagram-användare.

Svenska startup-bolaget Tailify har knutit till sig en grupp av populära instagrammare, framför allt inom mode, som annonsörerna kan välja att samarbeta med.

Förra veckan lanserades You­tube-nätverket Splays nya Instagramtjänst Go Snap, en typ av annonsbörs liknande Blocket där Instagram-användare och annonsörer enkelt kan hitta varandra.

80 av de mest populära Instagram-användarna är anslutna till tjänsten.

– Vi löser två problem: Dels kan annonsörerna nå ut på Instagram, dels är det många bloggare som sett att trafik flyttat till Instagram, där det hittills varit svårt att tjäna pengar, säger Vigor Sörman, vd för Splay.

Rasmus Bjurström ser stora utvecklingsmöjligheter för Instagram framöver, både för användare och annonsörer.

– Det vore intressant att se mer premiumutbud, som en dramaserie utvecklad för 15-sekundersklippen på Instagram, med nya avsnitt varje dag, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev