Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”När jag får en idé är det som ett embryo”

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

På pr-byrån Prime upptäckte Junogrundaren Désirée Maurd för första gången sin kreativitet.Hon anser att kreativt tänkande går att träna upp, vilket hon själv gör med hjälp av nätet.– Jag älskar internet. Med en bra uppkoppling har man alla förutsättningar för att komma på en bra idé.


– Jag hade ingen aning om att jag var kreativ innan jag började på Prime. Klimatet på byrån väckte en sida hos mig som jag inte varit medveten om att jag hade.

På pr-byrån Prime kände sig Désirée Maurd uppmuntrad att utforska.

Som inför arbetet med Stockholms läns landsting år 2009, då byråns uppdrag var att hitta ett sätt att prata om svininfluensan med en yngre målgrupp.

Tom Beckman lade boken ”Decamerone” av den medeltida författaren Boccaccio på Désirée Maurds arbetsplats. Boken handlar om en grupp ungdomar som flyr Florens under digerdöden, och får dagarna att gå genom att berätta historier för varandra.

Den inspirerade Désirée Maurd till idén om Svinbloggen, där olika kända röster gjorde sin take på svininfluensan.

– Tom Beckman jobbar ofta med att ge små ledtrådar som leder till att man själv kommer på bra lösningar. Man blir kreativ i rätt miljö.

Vad behöver du för att vara kreativ?

– Internet. Bra uppkoppling.

– Jag växte upp på landet, och fick kompisar via modem. För mig var det jätteviktigt. När internet kom blev det så tydligt att man kunde vara på andra sätt, och att det fanns människor där ute som var mer som jag. Internet har öppnat upp en helt ny värld, som visserligen har lett till mer stress och kanske till och med till förändring av hjärnan. Men jag ser positivt på det.

– Jag gör en surfrunda varje dag på internationella medier, då jag söker efter ledtrådar som kan leda till bra idéer. Det blir som en kontinuerlig träning i kreativt tänkande, tycker jag. Jag letar efter mönster och trender, till exempel läser jag mycket om hållbarhet och försöker hitta sätt att ta ner det i vardagen för de kunder som vi jobbar med.

När har du din inspirationspeak?

– Klockan elva på kvällen piggnar jag till och börjar surfa runt. Tankarna spinner igång och jag bombarderar mina kollegor med länkar. Hur var det på internet i går?, brukar de fråga när jag kommer till jobbet.

– När jag får en idé är det som ett embryo som vi sedan utvecklar tillsammans på byrån. I ett större perspektiv är min bästa tid just nu, med Juno. Frihetskänslan är oslagbar.

Vad ska man tänka på för att bli mer kreativ?

– Man måste våga. Generellt sett har kanske killar varit lite bättre på att våga. Och man blir bättre och bättre för varje steg man tar. Jag brukar säga till pr-klasserna på Berghs, som mest består av tjejer, att man faktiskt kan träna upp sin kreativitet. Jag har gjort det. Kulturkonsumtion är jätteviktigt, att bygga upp sitt referensbibliotek. Sedan får man se till att komma igång. Ju mer man gör en sak, desto bättre blir man. Det ligger något i det där med att öva i 10 000 timmar.

Vad driver dig?

– Min kollega Caroline Jungstran­d myntade begreppet creative social responsibility. Om man har fått en plats på branschens arena så måste man värna den på ett ansvarsfullt sätt. Det ska man vara ödmjuk inför, och det är något som är viktigt för hela branschen. Det är både min och Junos drivkraft.

Désirée Maurd

Ålder

33 år,

Byrå

Pr-konsult och medgrundare av byrån Juno PR.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev