Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Nå unga – tänk smalt

Publicerad: 16 Februari 2011, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Svenska ungdomar blir allt mer blasé inför reklam. Men det behöver inte betyda att de är omöjliga att nå. "Våga tänka smalt och kortsiktigt", säger Johnny Lindqvist på ungdomsbyrån Dist.


Ungdomar är lojala konsumenter. Om de gillar ett varumärke krävs det mycket för att de ska ändra åsikt.

– Vi ser en tydlig tendens att varumärkespreferenser sätts i allt yngre åldrar, säger Peder Gunnarson, ansvarig för den årliga undersökningen Ungdomsbarometern.

Många konsumentföretag vet detta och ökar sin marknadsföring riktad till unga för att plantera varumärkespreferens så tidigt som möjligt. Men precis som för befolkningen i stort har den ökande exponeringen för reklam inneburit att ungdomarna blir mer negativt inställda till reklam.

– Men mer uppseendeväckande är att fler inte bryr sig om reklamen alls. Så länge reklamen inte stör tänker de bara bort den, säger Peder Gunnarson.

Två tredjedelar av deltagarna i Ungdomsbarometern ställer sig i dag neutrala till reklam som inte avbryter det de håller på med, såsom utomhuseller tidningsreklam. Det är betydligt fler än för fem år sedan, då fler antingen gillade eller tyckte illa om reklamen. Betyder det att det är lönlöst att försöka nå de attraktiva ungdomarna genom traditionella kanaler?

Inte alls, säger Johnny Lindqvist, byråchef på reklambyrån Dist, som specialiserar sig på kommunikation riktad till ungdomar.

– Unga befinner sig fortfarande i miljöer där de utsätts för traditionell reklam. De må säga att de skiter i den, men faktum är att de pratar mycket om reklam och varumärken, säger han.

Däremot finns det bättre sätt än massiva reklammattor.

– Att prångla ut produkter fungerar inte. Företagen måste fundera ut hur kommunikationen kan göra nytta för de unga ut ifrån deras tillvaro just nu. Unga umgås gärna med produkter och varumärken, så länge det inte får dem att känna att någon har köpt dem, säger Johnny Lindqvist.

Han uppmanar företagen att segmentera hårdare och våga strunta i dem som man inte behöver prata direkt till.

– Många annonsörer tycker att de vänder sig till unga. Men så tar de det säkra för det osäkra och köper en tv-kampanj också, och då är det plötsligt inte en ungdomskampanj längre.

Det är också viktigt att våga tänka kortsiktigt.

– Jag vill aldrig göra långa planer och rekommendera vilka medier mina kunder ska välja om ett halvår. Vi vet inte vad som är den hetaste kanalen eller sajt en för unga då, det ändras och kommer nya hela tiden, säger Johnny Lindqvist.

1. Vilken reklam funkar på dig? 2. Vad påverkar dina val?

André Kiemunku, 17, studerande, Brandbergen.

– Jag gillar reklam för elektronikprylar och kameror eftersom jag är intresserad av det. Halebops reklam hatar jag däremot. Man har sett den så många gånger att man blir trött på den.

– Man går mycket på pris och vad som är populärt. Det är mycket viktigare än reklam när jag ska välja vad jag köper.

Emilia Sederlin, 20, arbetssökande, Uppsala.

– Jag gillar kataloger som Ikea och Rusta. De är sköna att läsa och koppla av med, sen är de lättillgängliga eftersom de kommer i brevlådan. Reklam för skönhetsoperationer, som förekommer i många tidningar, gillar jag inte.

– Ibland om jag ser nåt bra pris på schampo eller nåt kan reklamen göra att jag köper. Men när det gäller kläder går jag mer på hur det ser ut i butikerna och skyltningen. Om kläderna sitter snyggt på skyltdockan vill man köpa.

Elin Sundell, 15, studerande, Nässjö.

– Jag tycker ganska bra om viss reklam. Det är bra att få veta vad som finns att köpa. En reklam som är riktigt störande är Halebops, jag gillar den verkligen inte.

– Jag blir inte så påverkad av reklam. Jag tar nog det som är populärt bland mina kompisar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.