Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

MTR-chefen slutar

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

MTR Express har fått de första siffrorna på företagets lanseringskampanj i Sverige.De visar att kännedomen är 12 procent i målgruppen.– Det går enligt de mål vi satte upp, säger marknads- och försäljningschefen Jan Tallroth, som nu väljer att lämna MTR Express.


MTR Express sjösatte sin stora lanseringskampanj i mitten av mars i år.

Med positionen ”affordable premium” har det Hongkong-baserade tågföretaget börjat utmana SJ:s 150 år gamla monopol med en tåglinje mellan Stockholm och Göteborg.

Kampanjen hade budskapet ”äntligen”, och gick i bland annat TV4, Sjuan, DN, DI och GP, samt hos Jernhusen.

De första mätningarna från Nepa, för de första två veckorna, visar att kännedomen i målgruppen är 12 procent, varav 8 procent kan tänka sig att boka en resa.

– Det går enligt de mål som vi satte upp, säger Jan Tallroth.

Nepa-mätningen visar att det finns tydliga associationer till ”värde för pengarna” och ”skulle rekommendera till andra”, vilket Jan Tallroth ser som ett tecken på att reklamen har varit tydlig.

– Vi ville skapa en känsla av ”afford-able premium” och kvalitet, och det har vi lyckats med hela vägen ombord.

Försäljningen går, enligt MTR Express-chefen, enligt plan.

– Än så länge har vi bara tre av sex tåg igång. Försäljningen blir ännu bättre från augusti när vi kör med fullt maskineri.

Nu väljer Jan Tallroth att lämna MTR Express. Förklaringen är att hans tjänst snart kommer att ”förändras kraftigt”.

– Jag har haft en dubbel roll, och nu övergår den mer till att handla om den viktiga direktförsäljningsbiten, säger han, och fortsätter:

– Det här var, enligt min mening, det roligaste marknadsuppdraget det här året, att få vara med och bygga MTR Express från ett vitt papper i samtliga kanaler, inklusive pr och event.

Jan Tallroth ersätts av Per Nasfi från den digitala byrån Snowfall, som MTR Express också jobbar med.

Fredrik svedjetun

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.