Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

MTG: ”Vi vill förenkla för användarna”

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:02

MTG är först ut med en Ipad-app som samlar alla kanalers program i samma plattform. Före jul lanseras Like.tv – ”det nya fikarummet”.


– Tanken är att stärka tittarupplevelsen genom att samla all information och snack om programmen i realtid. Det som tidigare pågick i fikarummen dagen efter, sker nu direkt i de sociala medierna, säger Ali Tajbakhsh, chef för digitala medier på MTG.

I Like.tv ska användarna bland annat kunna hitta nyheter och information om programmen de ser i rutan, ta del av diskussionerna i sociala medier, omröstningar och tävlingar och statistik och vadslagning om pågående sportsändningar.

Upplevelsen ska enligt MTG vara samma, oavsett vilken kanal som sänder det aktuella programmet, utan att det framgår tydligt att MTG är avsändaren.

– Det mesta vi sett hittills har varit programspecifikt. Vi vill förenkla för användarna, så att de kan ta del av all information och all diskussion på ett ställe utan att behöva byta plattform, säger Ali Tajbakhsh.

– Vi ser Like.tv som ett sätt att stärka tv:s position som en social mittpunkt, för att på så sätt stärka det linjära tittandet, fortsätter han.

Både SVT och TV4 planerar nya programspecifika digitala tjänster nästa år, men Nils Andersson Wimby, kundansvarig på Carat, tror att vi även kommer att se fler kanalneutrala plattformar, som samlar alla program i samma tjänst.

– Många vill koppla tjänsterna till det egna varumärket, men ju fler appar, desto svårare att få folk att ladda ned dem, säger han, och fortsätter:

– MTG:s app är intressant och de kan ha en fördel av att vara först med att paketera allt i en plattform. Behovet av paketering och guidning ökar ju större valmöjligheterna blir.

Lanseringen av Like.tv kommer ske innan jul, exakt när är inte bestämt.

Like.tv blir gratis för användarna och kommer innehålla traditionella annonsutrymmen för externa annonsörer.

– Det kommer även finnas goda möjligheter till kreativa och redaktionella lösningar för annonsörerna, till exempel livebetting med spelbolag, säger Ali Tajbakhsh.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.