Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

MTG TV:s vd: ”Jag blir lite lätt förbannad”

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:21

Efter Dagens Medias granskning av TV3:s kollaps – här är vd:ns interna mejl till personalen.


MTG TV plågas av försämrad lönsamhet och minskande tittartidsandelar. Flaggskeppet TV3 har nått historiskt låga andelar. I början av året varslades ett trettiotal medarbetare om uppsägning.

Den 29 april publicerade Dagens Media ett reportage om spelet bakom TV3:s kollaps.

Dagen därpå, på valborgsmässoafton, skickade MTG TV:s vd Anders Jensen ett mejl till personalen. Han skriver att det är ”upp till var och en” att göra en bedömning av granskningen.

”Det skulle vara enkelt att säga; Strunta i det, det är oviktigt”, skriver Anders Jensen, och fortsätter:

”Men, det är inte oviktigt för om man rensar i alla spekulationer kring anledningarna så är det ett faktum att vår utveckling inte varit vad vi alla vill att den ska vara. Vi har tappat andelar och vi har levererat sämre resultat. Det behöver vi inte läsa Dagens Media för att få reda på men helt ärligt; vem fasen vill behöva läsa om det och bli granskad och kritiserad på detta sättet?!”, skriver Anders Jensen i mejlet.

Nyligen hölls en större kickoff för MTG TV:s personal, där en del av svaren på hur utvecklingen kan vändas ska ha presenterats. Vid flera tillfällen har Anders Jensen för Dagens Media uppgett att investeringar i innehållet ska vända utvecklingen.

Höstens tablå ska presenteras i början av juni.

MTG TV:s presschef Susanne Nylén säger till Dagens Media att MTG TV inte kommer att släppa några detaljer om vare sig tablå eller kanalstrategier innan presentationen i juni.

Samtliga kanaler, med undantag för TV6, är föremål för utvärdering. Anders Jensen har varit tydlig med att det är själva kärnan, programmen som i första hand behöver förbättras. Men inte heller Anders Jensen har velat bjuda på några detaljer om hur TV3:s nya position ska se ut.

I mars noterade TV3 en tittartidsandel på 6,3 procent i huvudmålgruppen 15–49 år. Det är den sämsta siffran sedan 1996 (så långt som MMS historiska tittardata sträcker sig).

”Dagens Medias artikel understryker bara vikten av att vi fokuserat, samlat och gemensamt tar tag i situationen och det är först när det antyds att vi inte kan det som jag blir lite lätt förbannad. Det är klart vi kan det!”, skriver Anders Jensen i mejlet.

April blev en bättre månad, visar färska siffror från MMS, då tittartidsandelen för TV3 landade på 7,2 procent.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.