Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"MTG TV försöker att spara sig ur krisen"

Publicerad: 20 Januari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

MTG TV:s vd Joachim Nordlind ville pumpa upp programbudgeten – men fick nej. Det var ett av skälen till att han tvingades lämna sin tjänst, enligt uppgift till Dagens Media.


Anders Jensen plockades efter sommaren in som ”executive vice president” på MTG, med ansvar för MTG:s skandinaviska fri-tv- och radioverksamheter.

Det var en ny roll, nära MTG-vd:n Jørgen Madsen Lindemann.

I oktober tog Anders Jensen även över som vd för MTG TV och blev operativ chef för kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10 i Sverige.

MTG TV-veteranen Joachim Nordlind slutade med omedelbar verkan.

– Sen Anders Jensen kom in har vi diskuterat hur vi bäst tar MTG TV vidare och nu har vi landat i att jag lämnar och att han tar över, sade Joachim Nordlind till Dagens Media.

2014 var ett år av kris för linjär-tv, då kanalerna – trots vinter-OS och fotbolls-VM – såg det totala tittandet gå ned kraftigt.

För MTG TV har de senaste åren inneburit kraftigt minskade tittartidsandelar. Mellan åren 2009 och 2011 låg den kommersiella tittartidsandelen (15–49 år) för MTG TV stadigt över 35 procent, med toppar uppemot 38–39 procent.

De senaste fyra kvartalen har tittartidsandelen legat på omkring 31 procent, med undantag för perioden då vinter-OS sändes.

Flera källor uppger för Dagens Media att Joachim Nordlind gick till MTG:s ledning med en budget för 2015 som innehöll en ut­ökad programbudget. Detta för att förbättra MTG TV:s produkter och kunna ta tillbaka marknadsandelar.

Han fick ett nej.

Istället ska MTG:s ledning ha krävt både ökade vinstmarginaler och ökade tittartidsandelar. Då blev det omöjligt för Joachim Nordlind att sitta kvar, uppger flera källor med insyn.

– Han förespråkade en fortsatt satsning på linjär-tv, säger en av Dagens Medias källor.

Joachim Nordlind vill själv inte kommentera uppgifterna.

– Det känns rimligt att det är MTG som får kommentera detta. Det känns också helt fel att recensera min efterträdares planer. Dessutom har jag inte längre insyn, säger han.

Det minskade tittandet på linjär-tv, vilket leder till färre säljbara reklamkontakter, parat med hög efterfrågan, gjorde att 2014 präglades av ett fullständigt kaos på tv-reklammarknaden.

MTG TV beräknade att totalt 650 miljoner potentiella reklamkronor förlorades under året.

Dagens Media berättade i oktober om MTG TV:s åtgärdspaket för att skapa balans på marknaden. En prishöjning på hela 18 procent var en av åtgärderna. Men löftet var också stora investeringar i program och utveckling, med ett särskilt fokus på TV3 – som inte lyckades med tittandet efter OS.

Det tolkades, både internt och externt, som ett löfte till annonsörerna att den stora prishöjningen skulle matchas av en starkare tablå.

Flera uppgiftslämnare med insyn i MTG TV uppger att det inte blir någon ökad satsning på program. Tvärtom ser det ut som att Anders Jensen tänker spara även där.

– Joachim Nordlind ville satsa på mer egenproducerat svenskt material, som kunde hitta ny publik. Nu kommer man att dra ned mer på egenproduktioner och satsa mer på inköp. Det är som att man ger upp linjär-tv, säger en källa.

– Att man ska öka programbudgeten är skitsnack, säger en annan person med insyn.

2014 sändes förutom vinter-OS stora egenproduktioner som Talang och Hasselhoff. Hösten hade populära Paradise Hotel och trotjänaren Efterlyst, som lades på is. Vårens tablå är svagare, menar flera insatta källor.

– Det blir ingen ytterligare satsning i tablån.

MTG:s fri-tv-verksamhet i Skandinavien är koncernens andra största affärsområde, sett till intäkterna. Lönsamheten har sjunkit under de tre första kvartalen 2014, jämfört med samma period förra året. Kostnaderna för inköpta program bokförs under det kvartal då de sänds, vilket gjorde att fri-tv-verksamhetens lönsamhet gick ned kraftigt under Q1 2014.

MTG pressas också av en börskurs som dalat kraftigt.

– Den strukturella och operationella krisen på fri-tv-sidan är en stor del av det, men en lika stor del är situationen i Ryssland, säger SEB-analytikern Stefa­n Nelson, som följt MTG under många år.

Han anser att MTG TV:s problem måste lösas med ökade investeringar i innehållet.

– Tittandet går ned totalt, men mer illavarslande för MTG är att de har en dålig marknadsutveckling. De har inte tillräckligt starkt content, säger Stefan Nelson.

MTG TV i Sverige har länge varit en kassako för MTG-koncernen. Dock lyckades MTG TV inte leverera den vinst som ledningen krävde 2014. Flera källor berättar att MTG TV har skjutit upp premiärer och sparat säsonger av inköpta program för att undvika att kostnaderna dyker upp i kvartalsrapporterna – något som har urvattnat tablån.

– Kvartal på kvartal har man skjutit upp premiärer för att slippa ta kostnaden. Anders Jense­n är en otroligt duktig fältskär, som kan spara och kapa kostnader, men just nu genomför han en hjärt­operation. Det kan inte bli annat än katastrof, säger en källa.

Nu genomför MTG TV kraftfulla nedskärningar på personalsidan för att minska kostnaderna. Internt ses det av vissa som märkligt, då personalkostnaden är en så pass liten del av MTG TV:s totala kostnadsmassa.

– Man försöker spara sig ur krisen, säger en källa.

En annan källa med insyn tycker att personalnedskärningarna är ”på tiden”, och betonar att folk behöver bytas ut på framför allt programavdelningen.

– MTG TV är inte tillräckligt bra beställare, säger källan.

Så ser finanserna ut

2014 2013 Förändring

Omsättning 11 375 10 005 13%

Rörelseresultat 1 064 1 321 -19,5%

Rörelsemarginal % 9,4 13,2

2014 2013 Förändring

Omsättning 3 669 3 191 12%

Rörelseresultat 329 289 13,8%

Rörelsemarginal 9,0 9,1

2014 2013 Förändring

Omsättning 2 999 2 961 1% (0%)

Rörelseresultat 413 454 -9,0%

Rörelsemarginal 13,8 15,3

2014 2013 Förändring

Omsättning 900 887 1% (-1%)

Rörelseresultat 120 118 1,7%

Rörelsemarginal 13,3 13,3

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev