tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

MTG tar unik position med TV10

Publicerad: 18 augusti 2010, 08:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

Hälften sport och hälften fakta. Det är receptet för nya kanalen TV10, som ska attrahera manliga medelålders tittare – och hjälpa MTG förbi TV4.


SA

Synnöve Almer


Den 7 september är det premiär för TV10 och MTG har börjat slå på stora trumman med payoffen ”Sveriges nya sportkanal” i kanaltrailers. Konkurrenter är TV4 Sport och Eurosport, men TV10 innehåller också en stor del fakta­program som för tankarna till Discovery. Målet är att fördubbla tittandet jämfört med ZTV, som går i graven som broadcast-tv-kanal.

– Kombinationen sport och fakta är unik. Med TV10 stärker och renodlar vi vår kanalportfölj och ökar vår totala räckvidd där vi har störst potential, bland medelålders män. TV10 är ett viktigt steg i vår ambition att bli Sveriges största tv-hus. ZTV var för klent, säger Manfred Aronsson, vd för MTG Sverige.

TV10 blir även ett viktigt skyltfönster för att puffa för Viasats premium-kanaler, som visar sport och fakta. Lanseringen stärker även Viasats verksamhet och gör bolaget mindre beroende av kanaler från tredjepart på längre sikt.

Ska ni starta fler kanaler?

– Vi har inte som mål att starta en massa kanaler, utan det är ett sätt för oss att paketera vårt innehåll i portföljen på ett bättre och tydligare sätt, säger Manfred Aronsson.

Hälften av tv-befolkningen får tillgång till kanalen via Com Hem och Viasat på premiärdagen, men om pågående avtalsdiskussioner går i lås kan den tekniska penetrationen vara 70 procent redan då. Därefter handlar det om öka den medvetna penetrationen hos målgruppen, men Manfred Aronsson är inte orolig.

– Män är som tryffelsvin när det kommer till att söka upp sport i tv, säger han.

De delar av Champions League, Formel 1 och NHL som tidigare sändes i TV6 och TV8 flyttar till TV10, som inleder med att sända EM-kvalet i fotboll mellan Sverige och San Marino. Kanalen kommer även att sända ett urval från Premier League, National Football League, Hockeyallsvenskan, basket och ATP-tennis tillsammans med manligt orienterad fakta. TV10:s innehåll hämtas från rättigheter som har sänts i fritv-kanalerna, Viasat Sport och Viasats faktakanaler, men man ska även köpa in dokumentärer.

– TV10 kommer inte att kannibalisera på Viasat-kanalerna. Istället renodlar den våra fri-tv- och premiumkanaler och bygger räckvidd för MTG-huset, säger Manfred Aronsson.

Reklamen för TV10 ska gå utomhus, i radio och breda sportmagasin. Det blir även banners på sportsajter och på större ligasajter för en svensk publik.

På torsdag lanseras TV10:s sajt, som framför allt ska hjälpa tittarna att ratta in kanalen. Jung von Matt är reklambyrå och PHD står för mediestrategin.

Du har tidigare jämfört TV3 och konkurrentkanalerna med olika typer av kvinnor, vilken typ är TV10?

– Vi har inte tänkt på kanalen som någon person, men jag ser snarare en man framför mig än en kvinna. Det är en kvalitetsmedveten tittare som gör ett aktivt val att se på sport och dokumentärer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev