Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

MTG tappar mest i Norden

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:33

MTG är förloraren i Mediacoms sammanställning av fjolårets tv-tittande i Norden. Bonnier och SBS lyckades bättre.– MTG har haft dålig fingertoppskänsla för vad folk är intresserade av, säger tv-chefen Patrick Wallin.


Ämnen i artikeln:

MediacomMTGSBSTV4

Nordborna tittade något mindre på tv i fjol och det eldade på den redan överhettade marknaden, som växte med 10 procent i Norden.

Störst tryck var det i Sverige, som hade brist på tittarlager hela året trots att flera tv-hus drog till med rekordstora programbudgetar. MTG TV hade svårigheter att locka tittare.

– MTG har tidigare vridit på och av kranen i takt med konjunkturen för att spara pengar, men den här gången har det inte gått. Trots att de vridit på kanske mer än någonsin har de haft en extremt dålig utdelning. De har haft dålig fingertoppskänsla för vad folk är intresserade av att titta på, säger Patrick Wallin.

Dragloket TV3 förlorade 11 procent av tittandet i Sverige under 2011. Det totala tittartappet för MTG TV var minus 2 procent i Sverige, 17 procent i Norge och 2 procent i Danmark i hela befolkningen.

– I Sverige tappade man bort strategin och gjorde nödlösningar, som att köra in program i TV3 som egentligen var tänkta för andra kanaler, till exempel hockeyn och ”2 1/2 män”. Jag säger inte att det är fel kort­siktigt. Läcker båten som ett såll måste alla ösa, även kaptenen, men då tappar båten också kurs.

Det låga tittandet i Norden, trots ökade investeringar, har bidragit till MTG:s förlust. Koncernen backade från en vinst före skatt på 2,3 miljarder kronor 2010 till en förlust på 727 miljoner kronor i fjol.

Den nordiska tv-marknaden hade ingen solklar vinnare, men Prosieben/SBS kanaler ökade starkt i Norge och Finland med 18 procent respektive 30 procent i hela befolkningen.

– SBS i Danmark gick okej, men tittandet i Sverige är väl inget att skriva hem om – ett tapp på 4 procent i 3–99 år. Kanal 5 har haft en trappa utför de senaste åren och Kanal 9 har inte vuxit lika starkt som TV8.

Bonniers TV4 har haft en motig start i år, men i fjol slog TV4-gruppens kanalhus tittarrekord i Sverige.

– TV4 drog iväg fullständigt det första kvartalet 2011, men gick sämre det sista kvartalet. Sjuan ökade bra och även TV11 gjorde en bra resa. Däremot var Bonniers utveckling i Finland inte imponerande, avslutar Patrick Wallin.

Han räknar med tillväxt och ökade andelar för tv på den nordiska annonsmarknaden i år.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

MediacomMTGSBSTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev