söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

MTG ska ge yngre publik

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:30

Efter sex år med ”Postkodmiljonären” i TV4 inleder Postkodlotteriet ett samarbete med MTG. Med storsatsningen ”Miljonjakten” i TV3 vill bolaget nå fler kvinnor och fler unga tittare – och potentiella lottköpare.

Ämnen i artikeln:

MTGTV3

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


”Postkodmiljonären” lockar mest män, men det är kvinnor som köper lotterna.

Anders Årbrandt, försäljnings- och marknadsdirektör på Postkodlotteriet, har dock inga planer på att avsluta samarbetet med TV4. Tvärtom, han ser gärna att det fortsätter i evighet.

– Eller åtminstone så länge tittarsiffrorna håller sig uppe. Nu har vi omkring en miljon tittare per program, säger Anders År­brandt.

Den räckvidden kan han inte räkna med för ”Miljonjakten”, som har premiär i TV3 på söndag. Där­emot hoppas han att MTG kan leverera tittare i nya målgrupper.

”Postkodlotteriet” lockar främst en manlig publik.

– Rätt tittare är viktigare än många tittare. Vi vill nå fler kvinnor, eftersom de är mer benägna att köpa lotter, och tror dessutom att TV3 kan ge oss något yngre tittare och tittare i storstad och förort. Där ser vi stor tillväxtpotential, säger han.

Tävlingsprogrammet ”Miljonjakten” blir en av Sveriges största studioproduktioner någonsin, med 500 lottinnehavare i publiken varje vecka. Även prispengarna blir de största i svensk tv – en person i publiken och en i tv-soffan har chans att vinna 10 miljoner kronor var varje vecka.

Renée Nyberg leder programmet, som Postkodlotteriet redan har sänt i Holland i flera år.

– Det är en stor produktion och en bra tid på söndags­kvällen. Det kommer definitivt bli ett av TV3:s största program, säger Anders Årbrandt.

Han vill inte avslöja hur affären med MTG ser ut, men säger att ett av ­lotteriets största insatser, förutom prispengarna, blir en stor kampanj för programmet.

Förutom tv och stortavlor genomförs jakter på guldväskor med pengar i tillsammans med MTG Radios Rix FM.

Väskor med 10 miljoner

– Tävlingsmomentet i ”Miljonjakten” påminner om TV4:s ”Deal or no deal”, med ett antal väskor som innehåller ett hemligt belopp med pengar.

– Den tävlande, som lottas fram ur studiopubliken, kan vinna upp till 10 miljoner kronor och lika mycket lottas ut till en lottinnehavare i tv-publiken som får hembesök av ”Miljonjaktens” prisutdelare.

– Programmet sänds sex gånger under våren, i TV3 på söndagar klockan 19-21.30.

– Premiären sänds den 4 mars.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev