MTG satsar på nya tjänsten Moodscores

2017-10-11 15:33 Simon Nilsson  
Grundarna bakom Moodscores. Fredrik Wallner, Göran Swahn och Claes Tell.

Moodscores vill utmana systemet för att mäta reklam. Den nya tjänsten, som lanseras i dag, ska mäta kommunikationens emotionella värde och redan nu står det klart att en av kunderna blir MTG.

Tjänsten Moodscores ska ge reklammakare och reklamfilmsköpare ett instrument för att analysera huruvida företagens reklam ger önskad emotionell påverkan eller inte.

Sedan flera år tillbaka har reklambranschen mätt faktorer som kännedom och räckvidd för att väga mot sina försäljningssiffror. Med målet att studera en reklams fullständiga påverkan ska den nya tjänsten Moodscores nu sätta värden på de oreflekterade känslor som uppstår i konsumentens möte med kommunikation.

– Tidigare var det enda sättet att mäta det här att fråga om gillande eller delningar. Men vi har brutit upp det i flera parametrar. Helt enkelt handlar det om att svara på frågan om vad som händer i hjärnan när du tar del av reklam, pr-budskap, annons­finansierade program eller någon annan form av kommunikation, säger Göran Swahn, grundare av Moodscores tillsammans med forna marknadsdirektörerna Fredrik Wallner och Claes Tell.

MTG Moodscores första kund

I anknytning till Moodscores lansering står det klart att MTG ingår ett samarbete med tjänsten i syfte att mäta sina annonsfinansierade programs emotionella styrka. Tv-huset har beställt en mätning av reklamfilmer från tre bilmärken.

– Vi ser att intresset för vårt redaktionella innehåll är rakt igenom svårt att mäta. Och det är viktigt för oss att förstå vad det är som effektfullt. Det här är ett sätt för oss att bli bättre på att förstå effekten av vår reklam, säger Fredrik Asp, creative manager för fri-tv på MTG, till Dagens Media.

Hur kom ni i kontakt med Moodscores?

– Från början var det de som kontaktade oss, men vi har varit med i dialogen väldigt länge.

"Mäter bara halva bilden"

Reklambyråer gör i dag knappt några egna mätningar av sin reklams effekt. Enligt Göra­n Swahn kommer den nya tjänsten innebära att byråerna får ett allt större kommando för reklammätningar.

– I dag lägger branschen alla pengar på att bara mäta halva bilden av datasjön. De emotionella värdena utelämnas helt, säger han till Dagens Media.

Läs en längre artikel om Moodscores i nummer 18 av Dagens Medias magasin – ute nu.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt