Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

MTG kan köpa Kanal 5

Publicerad: 2 Februari 2011, 09:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Huggsexan om Prosiebens nordiska verksamhet är igång. MTG pekas ut som den mest sannolika köparen och uppges redan sitta i förhandlingar. – Det här är ett unikt tillfälle för en köpare, men det är en trevlig slant som måste upp på bordet, säger Jonas Sjögren, Prosiebens landschef i Sverige.


Ämnen i artikeln:

BonnierProsiebenMTGDaniel EkEgmontJonas BonnierKanal 5TV4

Prosiebens ägare, riskkapitalbolagen KKR och Permira har gett investmentbanken JP Morgan i uppdrag att sälja Prosiebens verksamheter utanför hemmamarknaden Tyskland.

Norden säljs som ett paket och kronjuvelerna är främst Kanal 5 och TVNorge. En mängd potentiella köpare har förekommit i diskussionen, men när analytikerna ska sålla fram den troligaste kandidaten så pekar de på MTG. 

– De skulle ha mycket att vinna genom att de på ett bräde skulle få nästan dubbelt så många kanaler. Det finns uppenbara synergier i crosspromotion och innehåll som MTG skulle kunna dra nytta av, säger Daniel Ek, analytiker på Carnegie. 

Enligt Financial Times sitter MTG redan i förhandlingar med Prosieben. 

Jonas Sjögren: 

– Många aktörer är intresserade av den nordiska verksamheten, både industriella och finansiella. Det här är en av de största företagsförsäljningarna på många år, inte bara i medierna utan överlag. 

Preben Rasch-Olsen, analytiker på Carnegie i Norge, lyfter också fram MTG som den sannolika köparen, men avskriver Schibsted, som också förekommit i diskussionen. 

– Efter att Schibsted misslyckades med att köpa in sig i TV4 och avvecklade TV7 har de successivt sålt sig ur tv-segmentet. Bland annat har de sålt sitt innehav i norska TV2. 

Just TV2 Norge är en annan stor försäljning som är på gång. En av de hetaste kandidaterna är Bonniers. TV2 Norge ägs i dag av Egmont och den norska A-Pressen, som nu vill sälja sin andel. En av de största ägarna i A-Pressen är i sin tur Telenor, som enligt Kampanje.com gått samman med Bonniers för att köpa A-Pressens andel. 

Jonas Bonnier, koncernchef för Bonniers: 

– Vi kommenterar aldrig pågående processer. Rent generellt kan jag säga att vi har en enormt diversifierad portfölj och är nöjda med vår bredd. Vi försöker slå vakt om webben, men diskuterar inte huruvida vi ska bli smalare eller tyngre i något segment. 

Något som kan sätta käppar i hjulen för Bonnier är att Egmont har förköpsrätt på A-Pressens andel. Om den danska koncernen utnyttjar den rätten är inte klart, men Hans J Carstensen, Egmonts ekonomichef, antyder att det kan bli så: 

– Vi har varit med i TV2 sedan starten och har löpande utökat vårt ägande. Tv är vår kärnverksamhet och vi vill stärka oss i segmentet. Om A-Pressen vill sälja kommer vi förstås att ta en diskussion med dem, säger han till Dagens Media. 

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.