Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

MSN rasar på Kia-index

Publicerad: 1 September 2011, 08:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Microsofts sajter rasar och har det senaste året tappat miljontrafik. Facebook pekas ut som orsaken men Microsoft håller inte med. – Det finns en mängd samverkande faktorer, säger Fredrik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftMSN

Msn.se och Messenger har det senaste året tappat över 1,5 miljoner besökare var på Kiaindex. Msn.se rasar från 5,5 miljoner unika webbläsare i veckan till 3,8 miljoner och för Messenger är det ännu värre, tjänsten har tappar mer än hälften av sin trafik.

– Siffrorna är till viss del ett resultat av att vi gått från statisk HTML till Ajax på våra sajter, vilket gjort att taggningen inte hängt med, säger Fredrik Wallner.

Msn.se har inte mätts på Kiaindex på fem veckor eftersom Microsoft ser över taggningen. Inom kort ska de dock vara tillbaka.

Joakim Jansson, strateg på den digitala konsultbyrån The Borneo Family:

– Om det är ett taggningsproblem, varför har de inte agerat tidigare? Och varför ser vi inte ett hack i kurvan utan den här gradvis försämringen?

Eftersom alla Microsofts sajter följer samma negativa kurva tror han att förklaringen är en annan.

– Det har skett en generell förskjutning i vårt sätt att kommunicera på nätet. Mejl används inte längre i samma utsträckning och anledningen är primärt Facebook. 

Fredrik Wallner tillstår att både Msn.se och Hotmail tappat faktisk trafik men säger att det beror på förändrade prioriteringar.

I det browserkrig som rasar och där Microsofts Internet Explorer gått från ensam dominans till en marknadsandel på 54,3 procent, har Microsoft använt sin trafik för att driva Explorer 9 som lanserades i mars.

– Vi har tillfälligt riktat om trafiken vilket har skett på bekostnad av Msn.se och Hotmail men annonsaffären har inte påverkats. Vi har lagt en strategi att öka videomaterialet på alla våra sajter och det har gett bra resultat.

Hur Microsofts annonsaffär har utvecklats är dock inte möjligt att säga eftersom företaget inte särredovisar de siffrorna.

Explorers marknadsandel, som enligt mätföretaget Net Applications, är den sämsta någonsin innebär dåliga nyheter för Msn.se. Sajten får en stor del av sin trafik från Explorer där den är förinställd som startsida. I förlängningen är det också dåliga nyheter för Hotmail som länkas från Msn.se

– Vi ser inte den effekten. Enligt våra interna siffror ligger antalet aktiva konton för Hotmail relativt konstant.

Dagens Media har tagit del av de interna siffrorna. De visar att Hotmail de senaste tre åren legat stabilt kring 4,2 miljoner aktiva konton. För att ett konto ska räknas som aktivt räcker det dock med ett besök i månaden, vilket säger lite om aktiviteten per vecka.

– Det är bara Microsoft som vet hur det ligger till. Vi andra kan bara utgå från den officiella valutan Kiaindex. Det borde vara intressant för annonsörerna med större transparens, säger Joakim Jansson.

Aegis digitale strateg, Fredrik Hallberg, vill inte spekulera i Microsofts siffror men säger:

– Alla sociala plattformar har haft sin storhetstid och sedan fallit tillbaka. Hur det slutar för Msn.se och Hotmail, det är den yttersta spekulationen och den avstår jag ifrån.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

MicrosoftMSN

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.