Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Motigt för pr-byråerna

Publicerad: 18 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

De senaste åren har de stora pr-byråerna i Sverige vuxit till sig rejält – och har dragit på sig en allt större kostnadskostym. Nu slår lågkonjunkturen till mot pr-drakarna. Något som sätter stopp för Prime PR:s tillväxtstrategi. – Vi kommer inte ta något tillväxthopp under 2013, säger koncernchefen Markus Gustafsson.


Den svaga konjunkturen har under hösten lagt sordin på medie- och reklammarknaden. Nu påverkas även landets stora pr-byråer.Enligt uppgift till Dagens Media har flera byråer drabbats av uppsagda retainer-avtal.

– Det är det enda folk snackar om nu. När de stora näringslivskunderna bantar blir byråernas kostnadskostym för stor, säger en uppgiftslämnare.

Primes koncernchef Markus Gustafsson bekräftar att lågkonjunkturen påverkar den prisade byrån.

– Alla känner av varselvågen som kom under hösten och att omvärlden nu befinner sig i recession. Prime ligger lite efter intäktsmässigt på året, det hoppas jag att vi kan ta igen innan räkenskapsåret är slut, säger han.

Prime PR har haft en aggressiv tillväxtstrategi där omsättningen nära nog har fördubblats under de senaste fem räkenskapsåren.

Men det bistra konjunktur­läget gör att ett hack i tillväxtkurvan nu ser ut att bli verklighet.

– Jag kan garantera att vi håller våra volymer trots att omvärlden är i recession, men jag tror inte vi kommer ta något tillväxthopp under 2013, säger Markus Gustafsson.

Dessutom har Prime, som en följd av vikande intäkter, valt att avsluta ett antal provanställningar.

– Vi måste vara mer restriktiva och snabbare med att göra bedömningen om provanställningar blir lyckade eller inte.

Ett annat hot är att även mindre byråer har börjat ge sig in i kampen om de offentliga uppdragen. Byråer som Grayling och Gullers Grupp har uttalade strategier att kamma hem de offentliga miljonerna, som är extra attraktiva i kristider då de ger säkra intäkter.

– Det är uppenbart att det nu sker en prispress inom de offentliga uppdragen. Man kan gissa att samma sak sker även i den privata sektorn, säger Carina Lindberg Glavå, nytillträdd vd på Grayling.

Byrån gick med förlust under 2011 och inledde inför 2012, enligt sin årsredovisning, en offensiv mot offentlig sektor för att öka intäkterna.

– I vissa upphandlingar har man pressat priset till 800 kronor för en seniorkonsult. Det är allvarligt och något som branschen måste prata om, säger Carina Lindberg Glavå.

Annika Sjöberg, vd för Gullers Grupp:

– Att konkurrensen nu hårdnar kan nog alla hålla med om.

Bengt Ludvigsson, Sverigechef för Kreab Gavin Anderson, hoppas på tillväxt under 2013, men ser en risk för nedgång inom corporate communication.

– På den sidan brukar kunderna bli lite mer försiktiga med sin budget.

Enligt Primes koncernchef Marku­s Gustafsson är det dock inte de stora byråerna som kommer att drabbas hårdast.

– Mellanbyråerna slås ut, de små förs tillbaka till en minimal existens medan de stora ökar. Så har det sett ut i tidigare lågkonjunkturer och så kommer det att bli denna gång också, säger han.

Marknaden tappar 1,8 procent

9 868 personer berördes av varsel om uppsägning i november 2012.

Samma siffra i november 2011 var 6 463 personer.

Konjunkturinstitutet konstaterar i sin novemberrapport att tillväxten i svensk ekonomi är ”betydligt svagare än normalt”. Särskilt svaga siffror visar den privata tjänstenäringen.

Arbetslösheten i Sverige uppgick i oktober till 7,1 procent, vilket är en ökning med 0,2 procent jämfört med samma månad 2011.

I år tappar reklammarknaden totalt 1,8 procent jämfört med förra året, enligt IRM:s prognos.

Nästa år fortsätter nedgången, men i långsammare takt.

tecken på vikande konjunktur

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.