Motigt för Media Markts mupp

Med muppen Mark skulle DDB frälsa Media Markt. Men nio månader senare har den tyska hemelektronikjätten ett lägre anseende än vid lanseringen. Samtidigt kämpar Fabian Bengtssons Siba för att slippa jumboplatsen.

Lagom till skolstarten går både Media Markt och Siba tungt i tv. Media Markt med muppen Mark i huvudrollen.

Hos Siba har Fabian Bengtsson fått ge plats för en yngre version av sig själv, i en film som ljudsatts med Nationalteaterns ”Kolla kolla” från 1978.

Media Markts tidigare sam­arbete med reklambyrån Honesty havererade efter mindre än en månad. Något som ledde till att elektronikjätten sent i november förra året sjösatte det nya reklamkonceptet med muppen Mark, signerat DDB.

Media Markt investerade tungt i Mark. I november köpte kedjan exempelvis tv-reklam för 48,6 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. I december låg siffran på 78,9 miljoner kronor.

Men satsningen har inte betalat sig. Åtminstone inte sett till Yougovs Brand Index, som undersökningsbolaget sammanställt på uppdrag av Dagens Media.

– Branschen genomgår en strukturförändring med allt fler konsumenter som köper hemelektronik över nätet, och här konkurrerar de stora varumärkena med många nya aktörer som pressar priserna, säger Johan Rosenqvist, försäljningschef på Yougov.

Brand Index består av sex parametrar, som vägs samman till ett mått på ett varumärkes anseende.

Media Markts marknadschef Johan Rosenblom:

– Vi lanserade konceptet med Mark i slutet av november och det ser faktiskt ut som om indexet peakat under perioden efter detta, säger han.

Han poängterar att Media Markt ständigt arbetar med att förbättra parametrar som intryck, kundnöjdhet och valuta för pengarna.

– Det är en självklar del av vår vardag och vi kan alltid bli bättre. Det handlar om allt från reklamfilmer och erbjudanden till hur vi tar hand om kunden i varuhusen.

Hur ser du på att ni ligger på ett väsentligt lägre index än såväl Elgiganten som Expert och Net On Net?

– Vi bevakar detta kontinuerligt och har en något annan bild än detta index visar, men självklart är det aldrig roligt att se att vi ligger efter i någon mätning.

Han säger sig dock vara nöjd med DDB:s reklammanér.

– Det gillas både av kunder och av oss internt. Vår kampanjplan behåller vi gärna för oss själva.

Siba ligger sedan länge stadigt på jumboplatsen i Yougovs Brand Index. Något som skulle ändras med manéret ”Fabians värld”, där vd:n Fabian Bengtsson har huvudrollen, och som har tagits fram av Valentin & Byhr.

Bolagets informationschef Nora Ay:

– Givetvis hade det varit kul med ett mer positivt utslag, men samtidigt har vi har fått mycket positiv feedback på vårt arbete sen en tid tillbaka och jag känner att vinden blåser åt rätt håll för oss just nu, säger hon, och fortsätter:

– Om något är den här typen av undersökningar sådant som sporrar oss att jobba hårdare och bli ännu bättre.

Sibas senaste reklamfilm med en ung Fabian Bengtsson är den första i ”Fabians värld” där Fabian Bengtsson själv inte är med. Men några planer på att byta manér finns i dagsläget inte, enligt Nora Ay.

– Vi är nöjda med konceptet och har en positiv utveckling för både omsättning, lönsamhet och besökartal sedan ”Fabians värld” introducerades.

Reklamkonceptet ska utvecklas.

– Samtidigt fortsätter vi att satsa på kundservice och låga priser. Vi har under året genomfört viktiga förändringar inom en rad områden och jag tror att vi inom en snar framtid kommer att kunna skörda frukten av dem, säger Nora Ay.

Johan Rosenqvist, försäljningschef på Yougov, är dock mindre säker på att Media Markts och Sibas reklamköp har lönat sig.

– I Media Markts och framför allt Sibas fall, kan vi trots allt konstatera att reklamen inte lyckats stärka eller ens behålla varumärkets nivå i Brand Index.

Dante Thomsen

Publicerad 2012-08-22 07.05Uppdaterad 2015-12-06 13.53

Dela artikeln: