Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Morgonfajten i radio trappas upp

Publicerad: 11 Juni 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

Efter att NRJ värvat konkurrenten Rix FM:s morgongäng blir det rejäla förändringar för lyssnarna.


Ämnen i artikeln:

SBS Discovery RadioMTG Radio

Redan i januari stod det klart att ”Rix Morronzoos” program­ledare Titti Schultz, Roger Nordin och Ola Lustig skulle lämna MTG Radio för att istället göra morgonradio på SBS Discovery Radios station NRJ – som den senare tog över från MTG Radio vid årsskiftet.

Och sedan övertagandet har lyssnandet på NRJ ökar rejält – med hela 200 procent, visar siffror från PPM som mediebyrån MEC tagit fram för Dagens Medias räkning.

I slutet av 2012 hade ”NRJ Morgon med Knappen & Hakim” i genomsnitt 6 000 lyssnare i målgruppen 12–79 år. Under 2013 års första 22 veckor ligger genomsnittet på nästan 18 000 lyssnare.

Den kraftiga ökningen beror framför allt på att NRJ:s sändningsområde utökats rejält, från att bara ha sänts i Stockholm, Göteborg och Malmö till att omfatta 22 regioner.

Dessutom har målgruppen breddats sedan SBS Discovery Radio tog över stationen, från 15–34 år till 25–45 år.

– Det är en rimlig ökning och inte så förvånande. Det ska bli spännande att följa utvecklingen när Rix FM:s morgongäng tar över NRJ. Då borde NRJ kanske öka ännu mer, säger Markus Hedin.

Samtidigt visar PPM-siffrorna att lyssnandet på ”Rix Morronzoo” har minskat med 17 procent, från knappt 51 000 lyssnare i genomsnitt till 42 000 lyssnare. Tappet beror bland annat på att tio av kanalens frekvenser vid årsskiftet gick över till NRJ.

SBS Discovery Radios ”Äntligen morgon” i Mix Megapol har däremot ökat med 7,5 procent, från ett genomsnitt på nästan 68 000 lyssnare till knappt 73 000 lyssnare.

– Förflyttningarna är i linje med vad jag skulle ha gissat på. ”Rix Morronzoo” börjar dessutom sända redan klockan 5 på morgonen när lyssnandet är lägre, vilket bör påverka genomsnittet.

Exakt när Titti Schultz, Roger Nordin och Ola Lustig går över till NRJ är inte klart.

Martin Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg, som i dag leder ”Vakna med NRJ”, har kontrakt till och med årsskiftet, berättar Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Discovery Radio.

Hos koncernsystern Mix Megapols ”Äntligen morgon” blir det dock inga förändringar, utan där fortsätter Gry Forssell och Anders Timell med sina gäster som tidigare.

Morgonshowerna har länge varit flaggskeppen för de kommersiella radiohusen. Men de nya PPM-siffrorna har visat att lyssnandet faktiskt är högre på eftermiddagarna än på mornarna.

En eftermiddagsshow kan vara ett alternativ för Marti­n Björk, Jakob Öqvist och Izabella Fröberg.

– Morgon­showerna är fortsatt viktiga för att bygga ryggraden för en station, men på eftermiddagarna har vi definitivt en utmaning, säger Jakob Gravestam.

Enligt honom sitter SBS Discovery Radio just och ”snickrar” på idéer för eftermiddagen, men inget är klart.

När kan vi förvänta oss en lösning?

– Om inte under den här hösten, så i början på nästa år.

Enligt Christer Modig, vd på konkurrerande MTG Radio, är morgonshowen viktig för att dra in folk till kanalen och etablera ett vanelyssnande.

– Sannolikheten är större att lyssnarna stannar kvar under resten av dagen om de vaknar upp med en radiokanal, säger han.

I början av augusti är det premiär för en ny ledartrio i MTG Radios ”Rix Morronzoo”. Adam Alsing, Brita Zackari och Marko ”Markoolio” Lehtosalo tar då plats i etern.

Målet är att bli den mest populära morgonshowen, berätta­r Christer Modig.

– Vi har ägnat hela våren åt arbetet med programledarna, åt att undersöka vad folk tycker om olika personligheter och gjort tester med fokusgrupper. Vi har rannsakat oss själva kring hur det ska låta och hur vi tar formatet vidare och nu är vi jäkligt nöjda. ”Rix Morronzoo” ska vara det givna valet.

Christer Modig är dock få­ordig när det kommer till innehållet i nya ”Rix Morronzoo”. Men klart är att Adam Alsings tidigare inslag ”Vinn Adams pengar” kommer tillbaka i en ny skepnad, liksom Gert Fylkings fredagsfräckis.

– Vi kommer också att ha mycket gäster. Fokus ska ligga mellan klockan 7 och 9 när flest lyssnare förflyttar sig mellan hemmet och jobbet, säger Christe­r Modig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.