Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Moderaterna köper ordet "bilbränder" på Google

Veckans omtalade bilbränder har fått Moderaterna att köpa ordet på Google.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Augusti 2018, 08:20
Uppdaterad: 17 Augusti 2018, 08:25

Ämnen i artikeln:

ModeraternaGoogle

Moderaterna köper ordet "bilbränder" på Google.

Under natten till måndagen sattes runt ett 90-tal bilar i brand i Göteborg och Trollhättan. Sveriges politiker var inte sena med att kommentera och fördöma händelserna som har väckt stor uppmärksamhet under veckan.

Moderaterna har efter nyhetsrapporteringarna köpt upp sökordet "bilbränder" på Google, rapporterar Aftonbladet. Genom en sökning på ordet kommer en annons som hänvisar vidare till Moderaternas sajt upp.

Den här typen av annonseringen är dock inget ovanligt. Socialdemokraterna har exempelvis köpt upp ordet "Moderaterna" medan Moderaterna i sin tur även har köpt upp sökordet Miljöpartiet (se exempel nedan).

Exempel på hur annonsering baserat på sökord kan se ut.

– Grundtanken är att vi väljer ut ord som många söker på, säger Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson till Aftonbladet.

– Vi har sökordsannonsering på ord inom olika politiska områden, som ekonomi och jobb, lag och ordning, klimat och försvar. Exempel på sökord vi sponsrat är ”Sverige+militär”,” inkomstdeklaration”, ”restskatt”, ”klimatförändringar”, ”skogsbränder” och ”Swexit”.

Ämnen i artikeln:

ModeraternaGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.