Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Moderaterna bäst på att kommunicera

Publicerad: 6 November 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:05

Tre fjärdedelar av pr-konsulterna tycker att Moderaterna är bäst på att kommunicera sin politik, medan Socialdemokraterna hamnar i botten.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaAlliansenSocialdemokraterna

Av de 66 pr-konsulter som svarat på Dagens Medias anonyma enkät uppger 26 procent att de skulle rösta på Moderaterna om det vore val i dag. Samma siffra för Socialdemokraterna är 23 procent.

Men när det kommer till frågan om vilket parti som lyckas bäst med att kommunicera sin politik är pr-konsulterna eniga. 73 procent tycker att Moderaterna är bäst. På andra plats hamnar Miljöpartiet, med 11 procent. Sveriges största parti Socialdemokraterna får ynka 3 procent.

– Det visar att vi har en utmaning framför oss. Vi måste formulera vad vi vill politiskt, säger kommunikationschefen Nina Wadensjö.

Hon tror dock att Moderaternas toppbetyg främst speglar ”det som har varit”.

– Det var något som hände när de blev ”de nya Moderaterna” och de har haft ett väldigt stort fokus på kommunikation. Nu börjar folk tvivla på innehållet, vilket opinions­siffrorna visar.

Miriam Nordfors, konsult på Nordic public affairs som tidigare bland annat jobbat som talskrivare åt Nyamko Sabuni, är inne på samma linje.

– Moderaterna har varit duktiga på att använda frågor som redan finns på agendan och göra dem till sina, men jag tycker inte att de kommunicerar så mycket nya idéer, säger hon och fortsätter:

– Socialdemokraterna är ett sargat parti med en lång historia av splittring. Att de har legat lågt en period och ägnat sig åt intern läkning tror jag är en medveten strategi.

Joanna Mossberg, (S)-märkt konsult på Grayling:

– Moderaterna har lyckats med sin varumärkesförflyttning och utnyttjade det faktum att Socialdemokraterna var svaga 2006 och att svenskarna var trötta på dem. Samtidigt har de medvetet pratat tyst om traditionell M-politik.

Vad kan andra partier lära av dem?

– De är duktiga på att se väljarna som målgrupper. Moderaterna pratar med pensionärer på pensionärers vis och med skolungdomar på skolungdomars vis. Dessutom lyfter de fram företrädare som kan vinna val. Socialdemokraterna behöver hitta en egen Reinfeldt och en Borg och bara kommunicera dem.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev