Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mobilen som plånbok – ett genombrott

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Betalningslösningar i mobilen, bättre dataanalyser och mer sökordsmarknadsföring utmålas som framtiden för direktmarknadsföringsbranschen.


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Mobilen pekades redan förra året ut som framtiden för direktmarknadsförare.

Men trots att geopositionering och spelinslag i kampanjerna ökar, väntar fortfarande det stora genombrottet.

– Jag trodde vi skulle ha sett fler bra exempel vid det här laget, men samtidigt är det förståeligt att företagen tar det försiktigt. Mobilen är det person­ligaste vi har och det är viktigt att annonsörerna inte bränner den bron genom att uppfattas som störande, säger Johan Blom­ström.

Intresset för direkt­marknads­föring i mobilen väntas nu ta fart på allvar när det blir möjligt att använda mobilen som plånbok.

Då kommer detaljhandeln, där många stora aktörer länge legat lågt på webben, på allvar ta tag i sin digitalisering, tror Johan Blomström.

Han får medhåll av Jonas Åkerlind, grundare på Rekommendationsbyrån:

– Mobilen som betalnings­medel är så klart intressant. Den går då från en kommunikationskanal till ett direkt säljdrivande verktyg, säger han.

Det senaste åren har qr-koderna gjort sitt intåg i direktmarknadsföringen, men det stora genomslaget har låtit vänta på sig. Konsumenternas intresse har inte varit tillräckligt stort.

– Det stora hindret för utvecklingen av qr-koder är att mobilerna inte har kodläsare som standard, säger Johan Blomström.

Jonas Åkerlind ser stor potential i qr-koderna som relationsskapande kanal, men är inte imponerad över användningen så här långt:

– Qr-koder är snabba och utmärkta kontaktvägar, så länge de skapar ett engagemang. Ofta är de bara en länk till en sajt eller film, vilket inte ger någon omedelbar affärsnytta för annon­sören, säger han.

Johan Blomström lyfter fram kreativt innehåll som ett annat område som ännu inte nått sin fulla potential i direktmarknadsföringen.

– Det handlar om att utveckla rätt material för den målgrupp man vänder sig till, säger han.

Nyckeln är att företagen behöver bli bättre på att använda och analysera den stora mängd data de har om sina användare.

– Det är en guldgruva som de flesta bara använder en bråkdel av.

Även sökordsmarknadsföring kommer att få större betydelse för direktmarknadsförare.

– Jag hoppas att fler företag börjar se sök som en naturlig del av sina dm-aktiviteter. Det kommer att bli livsviktigt oavsett om det gäller mobila, webbaserade eller printkampanjer, säger Johan Blomström.

3 vägar framåt för dm-branschen

- Ger annonsören möjlighet att vara relevant för konsumenten var som helst och när som helst. När mobilen kan användas som plånbok blir mobilen en viktig säljdrivande kanal.

- Direktmarknadsföringskampanjer driver sökningar. Kampanjerna behöver kompletteras med sökordsmarknadsföring för att nå sin fulla potential.

- Nyckeln är att företagen behöver bli bättre på att använda alla sina data om kunderna, för att bättre kunna anpassa innehållet efter den målgrupp de vänder sig till.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.