Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Mobilen saknar reglering

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

DM-nämnden fick in nästan 1 000 anmälningar förra året. De flesta av dem mot telefonförsäljare som ringer utan tillstånd.


Ämnen i artikeln:

SwedmaSveriges Marknadsförbund

– Företag som inte respekterar de etiska reglerna är ett branschproblem, säger Jan Fager, som sitter i nämnden.

Än så länge finns inget lagligt hinder för telefonförsäljare att ringa till mobiltelefoner.

Diskussioner pågår dock om ett Nix-register även för mobilen, och innan det kommer till stånd rekommenderar både Swedma och Sveriges callcenterförening telefonförsäljarna att bara ringa till dem som sedan tidigare gett sitt samtycke.

Många företag väljer dock att ignorera de etiska riktlinjerna och ringer kalla kalla samtal till mobiltelefoner. Majoriteten av anmälningarna till DM-nämnden görs av personer som blivit uppringda av telefonförsäljare till sina mobiltelefoner.

–?Det handlar oftast om företag som inte är medlemmar i någon förening och därför inte anser sig behöva bry sig om våra etiska regler, säger Jan Fager, ordförande i Sveriges marknadsförbund och ledamot i DM-nämnden.

Trots att det rör sig om ett begränsat antal företag, påverkas hela branschen negativt av att inte alla följer de etiska riktlinjerna, enligt Jan Fager.

– Vi försöker ha en bra dialog med övriga myndigheter, och skickar vissa fall vidare till Konsumentverket om våra rekommendationer inte följs.

Det är dock ganska vanligt att det visar sig att anmälaren i själva verket är kund till avsändaren, och därmed har godkänt samtal eller utskick.

– Det är ett pedagogiskt problem för hela branschen. Företagen bör inte bortse från det faktum att många inte vet varför de blir kontaktade. Genom att vara tydligare slipper man många arga mejl, säger Jan Fager.

Dm-nämnden utgörs av sju ledamöter som träffas en handfull gånger per år, beroende på hur många ärenden som kommer in. Det stora flertalet anmälningar är enkla ärenden som ordföranden Per Eklund hanterar ensam.

Nämnden har inga sanktionsmöjligheter, men företag som fälls måste offentliggöra beslutet.

En hel del anmälningar handlar om direktutskick riktade till barn under 16 år, vilket är förbjudet. En del försöker kringgå bestämmelserna genom att adressera till målsman men i ett kuvert som är tydligt utformat till barn.

– Det accepterar vi inte. Vår bedömning är att omslaget och utformningen på utskicket också är en del av adresseringen, säger Jan Fager.

Nyligen uppstod frågan om blåtandsmarknadsföring kräver godkännande i förhand. Nämnden var oense, beslutet blev att jämföra blåtandsreklam med radioreklam.

– Dessutom får mottagaren alltid en fråga om att släppa fram meddelandet, det kommer inte automatiskt till telefonen, säger Jan Fager.

Så många fälldes 2011

Inkomna: 927 ärenden (713, 2010)

Avgjorda: 429 ärenden (653, 2010)

Fällningar: 295 ärenden. (403, 2010)

Frianden: 106 ärenden (203, 2010)

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev