torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Mobilen har blivit en räckviddskanal”

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Annonsörernas investeringar i mobilen raketökar, men fortfarande ligger både medier och annonsörer långt efter användarna. 1,2 miljoner svenskar surfar i mobilen flera gånger om dagen.

Ämnen i artikeln:

MediacomOrvestoCarat

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Enligt den senaste mätningen från Orvesto Konsument använder 40 procent av svenskarna internet i mobilen varje vecka.

Det är en ökning med över 10 procentenheter sedan början av 2011.

De flesta mobilsurfarna är i 30-årsåldern, men tillväxten sker snabbast bland tonåringar.

– Det förklaras troligen av att även kontantkortsabonnemang numera ofta innehåller fri surf, säger Nils Andersson, senior mediaplanner på Carat, som har analyserat Orvestomätningen för Dagens Medias räkning.

Knappt 1,2 miljoner svenskar använder internet i mobilen minst sex gånger om dagen. Drygt en miljon går in på Facebook i mobilen varje dag.

– Mobilen har blivit en räckviddkanal och de som surfar mest är en högutbildad och attraktiv målgrupp. Köpintentionen är högre än genomsnittet på i stort sett allt utom husvagn, traktor och tjock-tv, säger Nils Andersson.

Allt fler annonsörer har upptäckt mobilen som kanal – investeringarna ökade med 170 procent förra året, enligt IRM – men fortfarande finns det gott om ledigt utrymme jämfört med andra medier.

– Det innebär att det fort­farande finns stora möjligheter för annonsörerna att göra saker som sticker ut. Mediet är budskapet om man gör det tillräckligt bra.

Petter Mååg, strategisk digital planner på Media­com, delar bilden att mobilen under 2011 har blivit en bred kanal som annonsörerna kan använda för att nå många.

Men han saknar mätverktyg som kan ge bättre insikter om kanalen.

– Tyvärr kan man än så länge oftast bara få ut klick och annonsvisningar i kampanjuppföljningen, säger Petter Mååg.

Han efterlyser ett gemensamt krafttag.

– Det behövs ett gemensamt grepp från branschen för att skynda på utvecklingen av mätmetoder för att ta det till nästa nivå.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev