Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Mobila betalningar öppnar ny mediekanal

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Marknadsavdelningarna har insett värdet av mobila plånböcker. Nu är de med och styr utvecklingen, säger Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel.


Marknadsundersöknings-företaget Emarketer uppskattar att betalningar utförda med en mobiltelefon i USA sammanlagt landar på 58 miljarder dollar år 2017. För 2014 lär summan landa på 2,59 miljarder och nästa år 9,69, enligt Emarketer.

De närmaste åren väntar alltså en användarboom inom mobila betallösningar, enligt analytikerna.

Utvecklingen av dessa tjänster drivs framåt av svenska företag. I en artikel i The Economist från tidigare i år framhålls utvecklingen som bedrivs här.

Tidningen skriver att Sverige ”visat att mobil handel kan vara säkert och enkelt. Två barriärer som tidigare hindrat utvecklingen. Hoppackade möbler fyllde amerikanska och brittiska hem först 25 år efter att Ingvar Kamprad startade sitt första Ikea-varuhus i Sverige. Svenska mobila betallösningar borde bli lika vanliga som bokhyllan Billy mycket snabbare än så”.

En av förklaringarna till Sveriges tätposition är den höga mobilpenetrationen och relativt höga kortavgifter till bankerna.

I Sverige har varken Handelns Utredningsinstitut eller Svensk Handel någon officiell uppskattning av hur mobil handel väntas utvecklas, eller någon samlad bild över de olika aktörerna på marknaden här.

Men Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel, följer utvecklingen, som föreningen är mycket positiv inför.

– Det som sker är intressant, och det råder ingen tvekan om att vi går mot fler mobila betalningar. Detta är av stort intresse för handlarledet. För små handlare är det intressant för att fler konkurrerande betallösningar sätter press på de kostnader som nu finns. För större handlare är det främst intressant för de mervärdestjänster som kan kopplas till mobilbetalningen. Kuponger, marknadsföring och lojalitetsprogram, säger Bengt Nilervall.

Svensk Handel hoppas kunna sänka summan om 7 miljarder, som årligen är medlemmarnas sammanlagda transaktionskostnader till bankerna. Bland annat har föreningen tecknat ramavtal med den mobila betalningslösningen Seqr, som är sprungen ur bolaget Seamless.

Enligt Svensk Handel är det samtidigt ett ”jätteutmaning” att rubbba på de etablerade betalkorten. Tre av fyra betalningar i Sverige sker i dag genom ett sådant, och genom en relativt stabil it-infrastruktur är det sällan problem med kortbetalningar.

Därför ser de större handlarna och företagen alltså andra möjligheter med utvecklingen än själva betalningen. Det är mervärdet som är det intressanta.

– Nu kommer marknadsfolket och de som jobbar med lojalitetsprogram in i bilden. Det är därför det tar tid. Man står lite och väntar och ser vem som tar nästa steg, säger Bengt Nilervall.

I artikeln i The Economist lyfter tidningen fram just Seqr. Under våren har flera stora handlare knutits till samarbetet. I samband med att McDonalds kopplades erbjöds användare att köpa en cheeseburgare för 1 krona hos hamburgerjätten.

Andra partners som använder företagets mobila plånbok som annonsplattform är bland annat Coca-Cola, Arla, Sia och Löfbergs Lila, enligt Seamless vd Peter Fredel­l.

– De har löpande erbjudanden på sina produkter i Seqr-appen. Vi kommunicerar i våra respektive kanaler där Seqr fungerar som en ny mobil annonsplattform. Kunder har redan mobilen i handen när de väljer varor i butik och Seqr blir en naturlig del av köpupplevelsen med betalning, erbjudanden och koppling till kundklubbar i en och samma lösning, säger Peter Fredell.

Vad är ert nästa steg?

– Vi är mitt uppe i en internationell expansion där erbjudanden och lojalitet spelar en strategiskt viktig roll. Vi kommer att lansera Seqr som en annons­kanal i mobilen för erbjudanden i större skala till hösten.

Aktörer på svenska marknaden (digitala plånböcker)

Seqr: Tillhandahålls av Seamless. Erbjuder betalning mellan privatpersoner och mot handlare, bland annat Hemköp, Willys, Tempo, McDonalds, Burger King, Webhallen och Ur & Penn. Bygger på qr-kod och godkännande med pin-kod. Den svenska satsningen lanseras nu på nya marknader.

Masterpass: Satsning av Nordea, SEB och Swedbank, vars digitala plånböcker baseras på Mastercards plattform Masterpass. Bankerna rullar ut sina lanseringar under 2014. Masterpass erbjuder e-handel, betalning mellan privatpersoner och mot handlare.

Wywallet: Grundat 2011 och ägs av Telia, Tele2, Telenor och Tre. Erbjuder överföring mellan privatpersoner, e-handel och betalning i vissa butiker. Har drabbats av nytt EU-direktiv från 2013 som förändrat förutsättningarna för sms-köp. Wywallet-kontot finns i mobilapp och fylls på via bankkortet.

Payex Mobil: Erbjuder överföring mellan Payex-konton, e-handel med mobilen samt betalning vid besök i samarbetande butiker. Köpet i kassa genomförs genom en svepning vid betalterminalen och en knapptryckning för godkännande. Betalningen bygger på RFID (radio-frequency identification).

Swish: Pengar kan överföras mellan de anslutna bankerna (Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Swedbank och Sparbankerna). Swish, som ansluts till bankkontot, kommer i sommar att erbjuda betalningar mot företag och organisationer, och inte bara mellan privatpersoner.

Paypal: Det stora e-handelsföretaget har länge hanterat överföringar mellan privatpersoner genom e-postadress. Nu finns även möjlighet att betala hos flera tusen e-handlare. Men någon betalning direkt i butik är inte möjlig.

Izettle: Hård- och mjukvara för småföretagare, inte privatpersoner. Etablerat i Skandinavien och ytterligare några länder. Inga bindningstider eller fasta avgifter. Handlarens kostnad är 2,75 procent av transaktionen. Företaget grundades i Sverige 2010.

Payair: Affärsidén var att koppla betalkort till app och betala direkt från telefonen. Styrelsen begärde förra året bolaget i rekonstruktion. I höstas ändrades inriktningen till att erbjuda en teknisk plattform till stora aktörer inom den mobila betalningsmarknaden.

Bart: Swedbanks satsning, som byggde på qr-kod, avvecklades den 28 februari i år. Då hade 20 000 personer anslutit sig, och 400 butiker inom Axfood-koncernen var med i samarbetet. En mobillösning som bara drivs av en bank är inte tillräcklig för genomslag, konstaterade Swedbank.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev