Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Strategi och analys

MMS mäter i stugorna

När mätningen av tittandet i fritidshusen inleds i sommar ger det ett säsongstillskott på 10 procent. Vinnarna är TV4 och SVT – och mätningen innebär också att Jan Scherman och Pontus Bergdahl kan sluta fred.


Publicerad 2010-06-23 08:01

Ämnen i artikeln:

Jan Scherman

Dela artikeln:

MMS har sedan länge kritiserats för att tv-mätningarna inte fångar upp sommarstugetittandet hos de drygt 15 procent av svenskarna som äger fritidshus med tv. De som tittar på tv i sommarstugan har istället sänkt tittarsiffrorna eftersom deras tittande i stan varit lika med noll samtidigt som de kommersiella kanalerna har gått miste om en ansenlig del av annonsintäkterna under sommarmånaderna. Särskilt påtagligt har det varit under stora tv-evenemang, men nu ska det alltså bli ändring.

– Det var storbråk mellan mig och TV4:s vd Jan Scherman i samband med Sveriges VM-match mot Tyskland på midsommardagen 2006. Han hävdade att MMS tappade hälften av tittandet. Nu har vi fixat det inför årets VM. Synd bara att landslaget inte också gjorde det, säger Pontus Bergdahl, vd på MMS.

Det är en ny, billigare teknik med smart phones som har möjliggjort förändringen. MMS bekostar testet, som startade i juni och pågår till slutet av augusti. Resultatet kommer inte att ingå i MMS tittarsiffror i sommar. Först ska projektet utvärderas.

Pontus Bergdahl räknar med att fritidshustittandet ger ett tittartillskott på minst 1 procent på årsbasis, vilket motsvarar 50 miljoner kronor av årets beräknade tv-köp på 5 miljarder kronor. Men alla kanaler lär inte vara lika ivriga att betala för en fortsättning. De flesta fritidshusägare har inte betalkanaler utan nöjer sig med Boxers fria utbud. Där ingår SVT:s kanaler, Kunskapskanalen, TV4, MTG:s TV6 och TV Finland, men till exempel Prosieben har ingen kanal.

– Om testet går bra är det upp till mig att övertyga mina kunder om att betala för en fortsättning, säger Pontus Bergdahl.

Än så länge är 100 av panelens hushåll med i den mätningen, vilket är ungefär hälften av dem som har tillgång till fritidshus med tv.

– Vi hoppas få med två tredjedelar av dem med lite lock och pock. Vi har valt en väg som i alla fall inte överskattar tittandet.

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.