Mittmedia utmanar annonsjättarna Facebook och Google

Mittmedias egenproducerade annonsverktyg, Reacher, har redan testats av ett fåtal kunder och ska komma ännu närmre den ultimata annonseffekten, enligt Magnus Söderlund, affärsutvecklingschef på Mittmedia.

För ett antal år sedan började Mittmedia bevaka konkurrensen i digitala medier och började klura på hur de skulle agera på den lokala annonsmarknaden, bredvid jättarna Facebook och Google.

Tidigt konstaterade de att det inte längre går att sälja räckvidd för att nå total försäljningseffekt, utan att allt handlar om att säljarna måste veta vem kunden vill prata med i deras annonser.

– När vi kom på att vi måste börja söka målgrupper lokalt, har vi utifrån den delen byggt ett annonsverktyg med programmatisk teknik som gör det möjligt att öka räckvidden inom målgruppen, som annars kan vara svår för oss att nå, säger Magnus Söderlund till Dagens Media.

Det nya annonsverktyget, Reacher, ger kunden valmöjligheten att köpa kompletterande trafik, någonting som enbart större annonsörer tidigare kunnat göra. De får även en direkt kartläggning på hur deras målgrupp fungerar.

Kortsiktig resa till färdig produkt

Prissättning och lagerestimering är de algoritmer som Mittmedia försökt få ihop i skapandet av Reacher.

– Nu kan vi sälja visningar på andra kanaler förutom våra egna. Säljarna kan även ge kunderna ett tydligt gränssnitt som gör det möjligt att erbjuda mer specificerade annonsmöjligheter lokalt. Allt måste gå ihop för att kunna leverera siffror, dynamisk prissättning och lagerestimering, på både våra egna och andras sajter, säger Magnus Söderlund till Dagens Media.

Ett större antal miljoner är investerade i annonsverktyget i ett första skede och investeringsinsatsens resultat provkörs från och med nu. I samråd med de kunder som testkör Reacher, kommer Mittmedia att utveckla verktyget ytterligare. Vilket säger att Reacher är långt från färdig.

– All vår försäljning kommer gå via Reacher innan sommaren. De kunder som testar på verktyget nu tycker att det är spännande och bra att vi pratar samma språk som Google och Facebook, då de påverkas mycket av dem i andra säljsammanhang, säger Magnus Söderlund och fortsätter:

– Att förstå hur man ska tillfredsställa sina kunders behov idag har inget att göra med ett stort digitalt spöke, utan man går tillbaka till traditionellt marknadsföringstänk. Vem vill du nå, var och när?

Publicerad 2016-03-31 09.39Uppdaterad 2016-03-31 12.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: