Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mittmedia satsar på mobil native

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Att peppra mobilsajterna fulla med fler traditionella annonser är inte lösningen, enligt Mittmedia.– Det heta spåret nu är native och branded content, säger affärsutvecklaren Magnus Söderlund.


2014 kom 9,5 procent av Mittmedias digitala intäkter från mobilen. Hittills i år har den siffran växt och uppgår nu till 15 procent, avslöjar Magnus Söderlund, ansvarig för digital affärsutveckling på Mittmedia.

– Grundproblemet är att vi har byggt en annonsaffär digitalt som har sin grund i printannonsen. Vi har skapat, och säljer, en yta som ska exponeras med en fast yta på en fast placering. Det har funkat behjälpligt i desktop, men begränsningen blir tydlig i mobilen. Mobilen har ett tydligt syfte till konsumtion av nyheter, sociala medier, spel och kommunikation. Inte annonser specifikt.

Vad kan ni göra för att annonsörerna ska lägga mer pengar i mobilen?

– Vi behöver skapa bättre mobila annonslösningar som är relevanta för användaren. Annonser som skapar ett värde och tillför något i den mobila användarupplevelsen. De heta spåren nu är native och branded content, men också mer tjänstebaserade lösningar. Vi jobbar intensivt just nu med att kunna leverera en mer individanpassad annonslösning. Den gör ingen skillnad på vilken device du använder, utan fokuserar mer på vem man är och vem du är intresserad av, för att kunna visa den annons eller information som är relevant.

Är det ett problem som går att lösa eller får man räkna med att mobilen aldrig når samma intäkter som display på webben?

– Det går att lösa att hantera kommersiella budskap, men kanske inte i form av traditionella annonser. Fler digitala devices är på väg och vår utmaning är just att tillföra ett värde och inte ännu en annonsyta.

”Problemet är att vi har byggt en annonsaffär med sin grund i printannonsen”

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.