Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Mittmedia inför header bidding

Mittmedia går över till header bidding för att dra in mer pengar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 30 Maj 2017, 06:26
Uppdaterad: 30 Maj 2017, 08:46

Ämnen i artikeln:

ProgrammaticMittmedia

Förklaring på hur det nya systemet fungerar.

För att öka sina annonsintäkter och positionera sig som en riksaktör på den programmatiska annonsmarknaden går Mittmedia över till så kallad "header bidding".

Header bidding är en strategi för publicister att öka sina annonsintäkter. Enkelt förklarat innebär det att man låter flera köpare bjuda på annonsvisningar samtidigt för att på så sätt få in mer pengar. Det istället för att erbjuda annonsvisningar till olika köpare i taget.

− Vår strategi är alltid att jobba för bästa möjliga resultat för kunden, men vi måste också öka våra intäkter. Nu har vi en teknik som stödjer båda dessa syften. Header bidding tillgängliggör också vårt lager för fler aktörer på marknaden då vi kopplat upp alla de större SSP- och DSP-aktörerna, säger Staffan Lönner, företagsmarkandschef i Mittmedia, i en kommentar.

Fredrik Strauss, chef för programmatic på Mittmedia:

− Vår övergång till header bidding innebär att vi blir 100 procent programmatiska vilket är ett stort steg. Alla våra internt sålda kampanjer tävlar också om visningen. Resultatet blir nu en rättvis auktion som automatiskt premierar den som betalar mest, säger Fredrik Strauss i en kommentar.

Mittmdia räknar med att intäktsnivåerna under försommaren kommer kunna ge en fingervisning om potentialen i affären. 

Ämnen i artikeln:

ProgrammaticMittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.