Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mitt i-tidningarna i reklamoffensiv

Publicerad: 16 Mars 2011, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Lokaltidningen Mitt i ska bli hyperlokal och spränga miljonvallen. Nu inleder koncernen en marknadsföringsoffensiv – och plockar in reklambyrån Scholz & Friends.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsGisabMitt iStampen

– Målet är att nå en miljon läsare, säger Peter Clauson, för Mitt i-koncernen.

Lokaltidningsfabriken Mitt i pumpar varje vecka ut 31 lokaltidningar i Stockholm med kranskommuner.

Konceptet med lokala tidningar, producerade centralt från en och samma redaktion, har visat sig lönsamt – även under lågkonjunktur.

Nu visar Mitt i rekordsiffror.

2010 nådde bolaget en omsättning på 303 miljoner kronor och ett rörelseresultat på omkring 75 miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på 25 procent – en siffra som få tidningar kan skryta med.

Mitt i sjösätter nu en stor redaktionell satsning på hyperlokalt innehåll.

– Vi har traditionellt sett gjort en ren nyhetstidning med ”hårda” nyheter. Nu ska vi gå mot det hyperlokala och rapportera om sådan vi tidigare inte har gjort. Det kan vara snackisar av olika slag eller en person som gjort något bra, säger Peter Clauson.

Först ut i offensiven är koncernens största tidningar som finns i följande kommuner:

• Huddinge

• Botkyrka

• Täby

• Vallentuna.

Enligt Peter Clauson ska det redaktionella innehållet stärkas rejält. Titlarna får 1,5-2 journalisttjänster extra vardera för att klara av den hyperlokala inriktningen.

Tillsammans med reklambyrån Scholz & Friends ska Mitt i under våren genomföra en rejäl marknadsföringsoffensiv mot både läsare och annonsörer.

– Scholz & Friends ska komma upp med ett koncept som kan marknadsföra vår hyperlokala satsning. Vi kommer att vara rätt offensiva under senvåren.

Målet är att öka annonsintäkterna, som koncernen i första hand slåss med DN och Metro om, och öka läsandet.

– Målet är att nå en miljon läsare, klarar vi det är vi en stor tidning även sett till riket.

Ska samtliga titlar förändras om försöket slår väl ut?

– Vi gör dessa fyra tidningar som ett pilotprojekt. Det är ganska dyrt att göra hyperlokala tidningar och vi kommer nog att gå vidare med ett par titlar i taget.

Ett problem som Mitt i och byrån Scholz & Friends måste lösa är hur man ska nå målgruppen ute i de berörda kommunerna.

– Det finns väldigt dåligt med möjligheter att annonsera riktigt lokalt med stor impact, till exempel i Huddinge där vi börjar. Av utomhustavlorna går bara 20-30 procent att köpa lokalt, resten är dedikerade till riks- och regionala annonsörer.

Fakta Mitt i-tidningarna

• Ingår i koncernen Gisab, som 2008 köptes av Stampen för 560 miljoner kronor.

• Totalt har Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB cirka 160 anställda.

• De 31 titlarna når 954 000 läsare, enligt Orvesto Konsument (helår 2010).

• Mitt i har hittills inte jobbat med redaktionella sajter för sina titlar. Papperstidningen har endast publicerats som pdf. Men enligt Peter Clauson kan en förändring vara på gång efter önskemål från ägaren Stampen.

Räckvidd:

2010: 954 000

2009: 928 000

2008: 897 000

2007: 897 000

2006: 907 000

Källa: Orvesto helår.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.