Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Missnöjet med TV4 kokar

Publicerad: 29 Augusti 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Ilskan över hur TV4 hanterade tv-kaoset under 2011 syns nu i en aktuell mediebyråundersökning där kanalens säljorganisation får ett svidande underbetyg. – Det är ingen säljorganisation utan en ordermottagning, säger en tv-köpare som vill vara anonym.


Ämnen i artikeln:

TV4

I analysföretaget Ardeos undersökning om hur mediebyråerna ser på etermediernas säljorganisationer är det främst en sak som sticker ut, TV4:s ras. På frågan om någon säljorganisation utmärker sig mer än någon annan svarade 15 procent TV4 under 2010. Under 2011 har den siffran rasat till 3 procent.

– Jag tror att resultatet speglar irritationen som TV4 drog på sig förra året när tv-marknaden var helt slutsåld. Till skillnad från andra tv-hus ges TV4-säljarna lite utrymme att vara sköna människor som löser problem, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit.

Även om Kanal 5 inte tappar lika mycket som TV4 så backar också de i undersökningen, från 19 procent till 12. Men MTG TV lyckas faktiskt öka sitt anseende under perioden, från 16 procent till 17.

– Vi hade under 2011 en extrem situation som varken tv-kanalerna eller mediebyråerna kunde förutse. Resultatet i undersökningen är tråkigt, men att det fanns en frustration visste vi redan då. Vi jobbar fort­löpande för att bli bättre, säger Malin Häger, administrativ chef för TV4:s säljavdelning.

Enligt mediebyråerna skötte MTG TV och SBS TV den här problematiken på ett bättre sätt. Istället för att som TV4 kreditera underleveranser två gånger per år betalade de andra tv-husen direkt tillbaka pengarna så att de skulle kunna användas i andra kampanjaktiviteter.

– Och istället för TV4:s kö­system där vissa annonsörer blev helt utan reklamtid, trots tv-avtal, kapade de andra tv-husen ned alla kampanjer med 15 procent så att alla skulle få plats, säger Johnnie Åkerström.

Malin Häger:

– Vi har förändrat alla de processer där vi har fått kritik och tillsammans med Sveriges medie­byråer har vi enats om ett bättre sätt att hantera det här om en liknande situation skulle uppstå igen.

En medieköpare som vill vara anonym säger att det inte spelar någon roll för TV4:s affär om annonsörer eller mediebyråer är arga eller inte, pengarna kommer ändå att strömma in. Och TV4:s säljavdelning dömer denne ut helt och hållet.

– Det är en proppmätt organisation. Deras säljare behöver inte ringa många samtal utan bara lyfta luren och ta emot beställningar. Det är ingen säljavdelning utan en ordermottagning.

Både SBS TV och MTG TV rankas också högt över TV4 när det handlar om att hitta bra lösningar för kundernas räkning – av de svarande anser 25 procent att SBS TV är bäst på det, 20 procent svarar MTG TV medan bara 5 svarar TV4.

– Jag tänker inte bemöta någon som är anonym, det känns rätt meningslöst, säger Malin Häger.

Malin Häger, administrativ chef på TV4:s säljavdelning, säger att kanalen jobbar hårt för att förbättra sitt anseende. ”Vi hade under 2011 en extrem situation”, säger hon.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.