Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mio har bäst kvalitet enligt konsumenterna

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Mio är den möbelkedja som står för högst kvalitet enligt svenska konsumenter. Samtidigt ses Mio som en dyr möbelbutik.


Mediekompaniets undersökning Varumärkeskollen visar att Mio är den möbelkedja som flest konsumenter uppfattar står för kvalitet.

47 procent av de tillfrågade i undersökningen anser att Mio står för kvalitet, jämfört med exempelvis Ikea som 19 procent av deltagarna förknippar med hög kvalitet.

– Mio har en kvalitetsposition på marknaden, vilket bland annat förklaras av vår historik. Vi är trygga och stabila och har levererat riktiga möbler i 50 år, säger Mios vd Björn Lindblad.

Han beskriver Mio som ett företag som står för kvalitet, valbarhet och inspiration.

– Vi sticker ut på vår valbarhet, vi har en unik bredd på vårt sortiment. Ingen annan kan erbjuda en soffa i 500 000 varianter.

Samtidigt uppfattar konsumenterna Mio som en dyr varumärkeskedja. Bara 3 procent av deltagarna i undersökningen beskriver Mio som en ”billig” möbelkedja. I topp bland de varumärken som ses som billigast finns Ikea, som 68 procent av de tillfrågade beskriver som en billig möbelkedja, följt av Jysk på 67 procent.

– Att vi är dyra är en uppfattning som tyvärr finns om oss och som vi arbetar för att förändra. Våra kunder upplever oss som prisvärda, men det tar längre tid att ändra uppfattningen hos dem som inte handlar hos oss, säger Björn Lindblad.

När konsumenterna får välja vilka möbelkedjor de uppfattar som trendiga hamnar Chilli i topp, följt av Bolia, Rum21 och Ikea. Den generella bilden är dock att möbelkedjorna inte upplevs som särskilt trend- iga. Bara en dryg tredjedel av konsumenterna i undersökningen beskriver något av företagen som ”trendigt”.

Mio hamnar i mitten av fältet.

– Det är självklart för oss att följa trender och vi vill framstå som ett spännande alternativ. Men det är förståeligt att vi hamnar i mitten eftersom vi samtidigt har mycket traditionella och klassiska möbler. Vi ska tillmötesgå allas behov, säger Björn Lindblad.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.