Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Mindshare: ”Fredagsmyseffekten håller i sig”

Mellan 2009 och 2011 har OLW stärkt sig i flera viktiga parametrar, enligt varumärkesstudien Mindshare 3D. Men Svenska Lantchips är den aktör som utvecklas allra starkast.

Henrik Widell


Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:24

Ämnen i artikeln:

EstrellaMindshareOLW

Både OLW och Estrella tappar i lojalitet mellan 2009 och 2011. OLW marginellt medan Estrella rasar från 7,1 procent till 6,3. Båda varumärkena utökar preferensen, men OLW betydligt mer än Estrella.

– Fredagsmyseffekten håller i sig. Med tanke på uthålligheten i till exempel Ica-såpan har det förmodligen mer att ge, säger Peter Wihlborg, seniorkonsult på Mindshare.

Det varumärke som gjort den snabbaste resan de senaste två åren är dock Svenska Lantchips som ökar kraftigt i undersökningens alla parametrar.

– Investeringsmässigt är de en lilleputt, men ändå anses de ha större potential än till exempel Pringles. Det är imponerande och har nog mycket med varumärkets rustika och ”genuint” svenska framtoning att göra.

Undersökningen visar också att Icas och Coops egna chips vunnit mark.

– Hierarkierna för hur konsumenter väljer chips är snåriga. Många har till exempel inte ett favoritvarumärke, utan en favoritsmak, och då kan EMV vara prismässigt attraktiva.

OLW:s mediebyrå är OMD.

Ämnen i artikeln:

EstrellaMindshareOLW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.