Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Mindre aktörer får det kämpigt”

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Kundtidningsförlaget Spoon köpte i veckan konkurrenten Tidningskompaniet. Även OTW är ute till försäljning och nu ser branschen en risk att de mindre aktörerna kommer att slås ut.


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietAppelbergSpoonÅkesson Curry

Genom sammanslagningen av Bonniers Spoon och Tidningskompaniet bildas en ny jätte på marknaden. Bolaget får 120 anställda och kommer att omsätta 200 miljoner kronor årligen, samma nivå som OTW.

– Tidningskompaniet var den sista större privata aktören på marknaden, så det var inte förvånande att de blev uppköpta. Vi får se hur detta påverkar oss, helt klart är dock att två vassa konkurrenter nu har blivit en, säger Jonas Nilsson, vd för OTW Communication.

Den första vågen av uppköp inom branschen kan nu anses genomförd, där de privata bolagen har köpts upp av de större mediehusen. Bonnier köpte Spoon, Forma OTW och Stampen köpte Appelberg. Men nu är OTW ute till försäljning, eller snarare Forma som äger OTW, och som i sin tur ägs av risk­kapitalbolaget Hakon Invest.

– Det är intressanta strukturomvandlingar vi ser på marknaden. Om en befintlig branschaktör köper OTW blir en stor spelare ännu större och de mindre aktörerna får det allt kämpigare. För att konkurrera i dag måste man ha ett helhetserbjudande, säger Calle Ericsson, vd för Appelberg.

Jonas Nilsson:

– Man kan klara sig vidare som litet bolag om man är riktigt vass. De som får det tuffast framöver är nog snarare de mellanstora bolagen.

Anledningen till mediehusens intresse i kundtidningsförlagen hänger samman med de tryckta mediernas problem med vikande upplagor, säger Calle Eriksson.

– Samtidigt har uppdrags­publicisterna tillväxt. För vår del har vi fått in åtta större uppdrag sedan oktober i fjol och har anställt tio personer. Det är klart att sådant drar till sig intresse.

Åkesson & Curry med cirka 20 anställda är en av de mellanstora uppdragspublicisterna. De känner sig dock inte utrotningshotade.

– Vi jobbar smartare och effektivare, helt enkelt. Vi är 20 anställda, men för kunden skulle det lika gärna kunna vara 50. Man ska ha respekt för medieutvecklingen, men i det stora hela skiljer sig inte vårt erbjudande så mycket från de stora, säger Andreas Dahlin, vd för Åkesson & Curry.

Dragana Kusoffsky Maksimovic, vd för Sveriges Uppdragspublicister, tror inte att affärerna inom kundtidningsbranschen påverkar de mindre aktörerna negativt.

– Ett mindre eller mycket specialiserat företag vill kanske inte ha någon större byrå som samarbetspartner. Många av våra företag har också långa relationer med sina kunder och de två växer tillsammans.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev