Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Miljonregn över familjer på flykt

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Engagemanget kring flyktingkrisen ger insamlingsrekord till välgörenhetsorganisationerna.Samtidigt skänker medierna bort reklamtid så att de kan kapa medieköpen.– Nästan allt är gratisreklam, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef på Röda Korset.


Den 3 september täcktes Expressens förstasida av den extremt starka och obehagliga bilden på treårige Alan Kurdi, som död hade spolats upp på en strand i Turkiet.

Bara pappan i familjen överlevde, medan Alan Kurdi dog tillsammans med sin storebror Galip och deras mamma Rehan på familjens flykt från Kobane i krigets Syrien.

De som spekulerade om att bilden skulle bli en ”game changer” fick rätt.

Bara två veckor efter att bilden spridits över världen hade exempelvis Röda Korset samlat in 36 miljoner kronor.

Det kan jämföras med 50 miljoner kronor, som innan dess samlats in till offren för kriget i Syrien under de fyra år som Röda Korsets insamling har pågått.

Samma bild ges av UNHCR, Rädda Barnen och Läkare utan gränser.

Sverige för UNHCR startade sin insamling den 26 augusti. Två veckor efter att bilden på Alan publicerats hade man fått in 45 miljoner kronor.

– Engagemanget vi ser är helt enormt. Vi har aldrig sett så stora summor komma in under så kort tid, säger Anna-Karin Moden, kommunikationschef på Sverige för UNHCR.

Samma bild ges av Röda Korsets kommunikations- och insamlingschef Morgan Olofsson.

– Vi ser en handlingsförlamning i FN:s säkerhetsråd, världssamfundets oförmåga att få stopp på kriget i Syrien och EU:s oförmåga att komma överens i flyktingkrisen. Då vänder sig folk till någon som vi, som kan ge hopp och rädda liv.

Det är inte bara privatpersoner som vill hjälpa. Även de stora medierna bidrar med reklamutrymme i större utsträckning än tidigare.

Ett exempel, bland många, är radiobolaget Bauer Media Group, som gjort en massiv kampanj där skådespelaren Michael Nyqvist uppmanar svenskarna att skänka pengar. Det är ett talande exempel på att välgörenhetsorganisationerna nu knappt behöver be om gratis medieutrymme.

Producenten Martin Rössel kontaktade själv Morgan Olofsson och bad om att få hjälpa till. Staffan Dahlberg på Bauer Media Group tog snabbt beslut om att upplåta reklamtid i hela Bauer Medias (tidigare SBS Radio) kanalutbud.

Röda Korset har initialt köpt reklamtid hos exempelvis TV4, samt display-annonsering.

– Nu är nästan allt gratis­reklam. Det handlar om ganska mycket utrymme, vilket är otroligt glädjande eftersom pengarna vi normalt sett lägger på annonsering istället går till dem som behöver det, säger Morgan Olofsson.

Ett annat grepp är att Röda Korset tillsammans med mediebyrån MEC och Oh My utmanar stora annonsörer att skänka bort sin köpta reklamtid i tv. Annonsörerna får i början av filmerna berätta att de skänkt bort sin investering.

Även UNHCR märker att medieföretagen har öppnat sina hjärtan.

– Vi ser ett enormt engagemang från företags- och medievärlden. Vi har bara behövt köpa medieutrymme för att komplettera, vilket gör en enorm skillnad, säger Anna-Karin Moden.

TV3 gjorde nyligen det direktsända programmet ”Hjälp oss hjälpa” – och den 29 september hölls galan ”Hela Sverige skramlar” som samsändes av en rad mediehus. Intäkterna från båda arrangemangen går till UNHCR.

Välgörenhetsorganisationer som Dagens Media varit i kontakt med lyfter fram enkelheten, att människor snabbt och utan trösklar ska kunna bidra, som en nyckelfaktor för att omsätta engagemanget i donationer.

Ett relativt nytt sätt är att Röda Korset, Sverige för UNHCR och Rädda Barnen erbjuder möjligheten för människor att skapa sina ”egna” insamlingar via organisationernas plattformar. Ett koncept som är som gjort för att delas i sociala medier – där vänner kan uppmanas till att bidra eller utmanas att i sin tur skapa en egen insamling.

– Jag tror att man både vill väcka engagemang hos andra och visa andra att man själv har ett engagemang. Det finns en stolthet i att man är med och bidrar, säger Ann-Marie Bertilsdotter, insamlingschef på Rädda Barnen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.