Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Miljarder hotas när annonser blockas

Displayannonseringen tappar mark, visar färska siffror från IRM.Samtidigt växer hotet från adblockers – inte minst i och med att Apple släpper annonsblockerare för mobilen.


Publicerad 2015-09-15 21:00
Uppdaterad 2015-12-17 08:23

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:

Investeringarna i print har rasat under flera år, men i stället har mediehusen kunnat glädja sig åt att online-intäkterna ökar.

Men nu hotas även den traditionella display-affären när användarna flyttar över till mobilen och annonsörerna följer efter. Dessutom blir användandet av adblockers vanligare. Enligt Sifo har hela 25 procent av svenskarna en adblocker installerad på sin dator.

Men än så länge har inte detta påverkat medieköpen.

– Vi kan inte utröna någon sådan tydlig effekt på displayannonseringen. Den huvudsakliga orsaken till att display nu går svagare är förflyttningen till mobilt, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Hittills i år ligger investeringarna i display på nästan 1,4 miljarder kronor, en ökning på 3,2 procent jämfört med de sex första månaderna 2014. I q2 är ökningen ännu blygsammare, då display visar en tillväxt på enbart 1,1 procent.

Den totala online-tillväxten ligger under årets sex första månader på 17,2 procent, enligt IRM.

Däremot har mobilannonseringen fått sig en skjuts. Under årets sex första månader ökade investeringarna i mobilen med 46 procent.

Och en liknande utveckling kan vi förvänta oss även nästa år, då IRM räknar med att mobilmarknadsföringen jämte webb-tv främst ska driva tillväxten online med en ökning på 40 procent vardera.

Samtidigt kommer nästa kalldusch för mediehusen – giganten Apple ger sig in på adblockermarknaden.

I dag släpps Apples nya operativsystem IOS 9 för Iphone och Ipad. En av nyheterna är en möjlighet att just blockera annonser i webbläsaren Safari.

Enligt amerikanska siffror beräknas Safari stå för cirka 25 procent av den globala mobiltrafiken. Om en fjärdedel av Safarianvändarna installerar en adblocker skulle det innebära ett bortfall på 30 miljarder dollar per år, drygt 260 miljarder kronor, för världens publicister.

– Annonsörer behöver tänka över hur de agerar för att få ut sitt budskap om adblockers blir ännu mer populära. En stor del av det traditionella sättet att kommunicera på nätet tas bort, säger Johnny Lindqvist, kreativ chef på mediebyrån MEC.

Det är framför allt de yngre målgrupperna som har adblockers installerade. Enligt Sifo har 46,2 procent av nittiotalisterna en adblocker installerad på sin dator och 36,4 procent av åttio­talisterna. Bland fyrtiotalisterna har bara 5,6 procent en adblocker installerad.

Och man kan räkna med liknande scenarier i mobilen.

Men utvecklingen behöver inte bara vara negativ.

– Det positiva är att annons­örerna, reklambyråerna och vi mediebyråer måste bli mer kreativa i hur vi utformar våra budskap. Så jag hoppas att medierna utvecklar nya sätt att låta oss göra reklam som inte är banners, säger Johnny Lindqvist.

På sikt tror Simone Skoog, tillträdande digitalchef på Group M, att display kommer att ge vika för andra format.

– Display har också stora utmaningar vad gäller view­ability. Köpta medier kommer att ta stryk av ägda och förtjänade medier eftersom användarna vill styra när och hur de tar till sig kommersiella budskap, säger hon.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.