Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Microsoft byter hela sin profil

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Med nya Windows 8 ändrar Microsoft profil totalt. Nu ska utseende och design stå i fokus. I morgon startar den stora lanseringskampanjen.


Ämnen i artikeln:

WundermanJungMicrosoftJMW

Windows 8 har ett appbaserat gränssnitt, som skiljer sig markant från tidigare Windows-­versioner.

Det nya operativsystemet, som släpps globalt på fredag, är startskottet för det nya Microsoft, enligt svenska marknadschefen Sabina Rawisala Hägglund.

– Vi ömsar skinn och blir snyggare. Användarvänlighet och design hamnar i fokus, säger hon, och fortsätter:

– Vi har kunnat arbeta i lugn och ro med vår nya profil, medan strålkastaren har varit riktad åt ett annat håll. När Microsoft nu kommer med nyheter, känns det som att marknaden är redo och vill veta vart vi är på väg.

Den svenska lanseringen startar med ett event i Frihamnen och en stor reklamkampanj som pågår ända till juni nästa år.

Huvudmedier är tv kompletterat med webb, utomhusreklam och butiksreklam tillsammans med återförsäljarna.

Kampanjen är global, signerad CP+B, och Microsofts svenska marknadsavdelning har valt att inte förändra den för den svenska marknaden.

– Reklamen känns varm, inbjudande och lekfull, och jag tycker om att vi inte tittar åt konkurrenterna. Reklamen är inte minimalistisk, den talar Microsofts språk, säger Sabina Rawisala Hägglund.

Microsoft lanserade en ny logga tidigare i höstas, och har nu för första gången en gemensam identitet som genomsyrar hela produktportföljen.

– Äntligen gör Microsoft emotionell marknadsföring, som bygger hela varumärket. Tidigare har det främst varit fokus på enskilda produkter.

Windows 8-lanseringen sker tillsammans med IUM, Jung, Wunderman i Köpenhamn och pr-byrån JMW.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

WundermanJungMicrosoftJMW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.