Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Micael Bindefeld blir ny profil hos Kanal 5

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Micael Bindefeld är glad, förväntansfull – och en aning nervös.I höst öppnar han sitt hem för hela svenska folket.– Den här programidén speglar väldigt mycket mig som person, säger han.


Pr-veteranen Micael Bindefeld har sedan sitt första kommunikationsjobb 1987 gjort sig känd som en person som hellre regisserar medierna än står i deras centrum. Han har synts på tusentals mingelbilder – men alltid varit restriktiv med att visa upp sitt privatliv.

Nu är det dock klart att han ska bjuda in tittarna till sitt hem i en ny programserie i Kanal 5.

Micael Bindefeld skrattar när Dagens Media undrar hur det här gick till.

– Det frågar jag mig själv varje dag, säger han, och fortsätter:

– Jag tror att jag kan gå in och ur det här med bibehållen integritet. Det är ingen dokusåpa som vi ska göra, utan ett mat- och trädgårdsprogram där jag känner att jag kan vara mig själv.

Micael Bindefeld har över 24 000 följare på Instagram. Kommunikationen med fansen har gjort att han vågat lätta lite på tyglarna.

– Det är nya tider och jag har blivit mer generös med att dela med mig. Det är också väldigt kul att få feedback av följarna som, precis som jag, är besatta av trädgård. Produktionsbolaget (Scandinavian Studios, reds anm) har också varit lyhörda för mina önskemål – om vad jag vill, hur jag vill ha det och vad jag trivs med.

Idén med det nya Kanal 5-programmet har sin grund i succéboken ”Min trädgård är en fest”, som Micael Bindefeld gav ut för ett år sedan och som har sålts i 23 000 exemplar. I boken – som är en kombinerad trädgårds- och kokbok – bjuder Bindefeld in till sitt grönskande lantställe i Stockholms skärgård.

Och det är precis vad han också ska göra i Kanal 5 i höst.

– Hela idén med boken var att visa upp min kärlek till min trädgård, och vad jag lagar för mat av det som jag själv har odlat. Trädgård och mat är så intimt förknippade med varandra. Det ska bli kul att göra bokens bilder rörliga. Meningen är att det ska bli ett vackert program där man får lära sig saker och bli inspirerad.

Upplägget i programmet, som går under arbetsnamnet ”Fest hos Bindefeld”, är att Micael Bindefeld varje vecka bjuder in vänner och bekanta till sommarfest. Tittarna får följa med från början till slut – från växthus och trädgård till avslutad middag.

Till sin hjälp har han nära vännerna Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam, som sidekicks.

– Vi har hängt ihop i 30 år. Det känns jäkligt kul att ha dem bredvid mig. De har också mycket mer erfarenhet av tv än vad jag har, och det känns tryggt, säger Micael Bindefeld.

Vilka ska du bjuda in?

– Det blir riktiga vänner varvat med personer som jag kanske inte känner på djupet men är nyfiken på. Det blir precis så som när jag bjuder på middag privat – en spretig gästsammansättning. I det kan det uppstå spännande samtal.

Du driver ju en pr-byrå också, hur ska du hinna med?

– Vi spelar in i juli och augusti. Det här tar ingen arbetstid från min dagliga verksamhet, utan jag gör det från min semester.

Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery, är glad över Kanal 5:s nya stjärna.

– Micael Bindefeld är en unik, fascinerande och spännande multibegåvning som definitivt smälter bra in i vår profil, säger han, och fortsätter:

– Programmet har väldigt goda förutsättningar att ta för sig bra, men först och främst ska alla de fina ingredienser som finns i produktionen få tid att koka samman ordentligt. Vi är alltid måna att hand om våra produktioner på allra bästa sätt.

Enligt Calle Jansson kommer SBS Discovery under hösten att öka antalet lokalproducerade timmar med cirka 20 procent, samt visa över 2 000 timmar livesänd sport.

– Eftersom vi varit lyckosamma med att lansera nya format har vi skapat fina förutsättningar för stabila tablåer med en dynamisk mix mellan återkommande program och nya offensiva satsningar – inte minst i vårt flaggskepp Kanal 5.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.