Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mexiko: ”Kan nog bli ett stålbad”

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

Flera av de större bolagen har på ett år tappat mer än en tredjedel av omsättningen.


Ämnen i artikeln:

StrixMexiko

Dagens Media har gått igenom samtliga årsredovisningar från de största tv-produktionsbolagen i Sverige.

Tv-produktionsmarknaden är full av förlorare.

De vittnar om en extremt konkurrensutsatt bransch, med dålig lönsamhet och full av bolag som rasar i omsättning.

– Det kan nog bli ett litet stålbad de kommande åren, säger Lars Beckung, vd på Mexiko.

Några av de största förlorarna är Pampas, Acne Film & TV, ITV Studios, och OTW Television som alla backar mer än 30 procent.

Filip & Fredriks nya bolag Mexiko, som de startade med kanalens förre programdirektör Lars Beckung i slutet av 2012, drog in 50 miljoner kronor.

Mexiko ska använda vinsten, cirka 5 miljoner kronor, till att bygga upp en utvecklingsavdelning under ledning av Pernilla Gamryd, tidigare vd på Bada Bing.

Lars Beckung beskriver en bransch som först präglas av konsolidering, för att sedan börja spricka upp igen.

– Konsolideringsfasen följs upp av en period av nystarter. De stora växer sig stora, men har svårt att bibehålla storleken över tid. Det är ganska cykliskt, säger han.

Mexiko är ett bolag som på kort tid har byggts upp av avhoppare från större bolag, ett annat är Elk – som på mindre än ett år har uppnått en omsättning på 64 miljoner, med ett rörelseresultat på 2,1 miljoner kronor.

– Det är klart att om vi, Elk och andra bolag börjar ta nya andelar, på en kaka som inte växer, så måste pengarna komma någonstans ifrån, säger Lars Beckung.

Hur mår den svenska tv-branschen?

– Doktorn har tagit proverna, men diagnoserna är ännu inte ställda på hälsotillståndet. Om man är nyfiken och tycker att förändring är kul, så har man en bra chans att klara sig, säger Lars Beckung, och fortsätter:

– Rörlig bild är ett starkt berättarmedium, det är klart att det kommer att finnas kvar. Men det finns en digital affärsmodell som inte är klar ännu. Det kan nog bli ett litet stålbad de kommande åren. Det är hög konkurrens, många nyetableringar och minskande beställningar från flera stora kanaler.

Nederländska Eyeworks, som bland annat producerar ”Jills veranda” och ”Bingolotto”, är ett av få större, etablerade bolag som ökar i försäljning och vinst.

Bolagets omsättning uppgick till 152 miljoner kronor i fjol, efter en ökning på 19 procent.

– Det går upp och ner i vår bransch, och de olika produktionsbolagens omsättningar påverkas radikalt av de produktioner man har för tillfället. 2013 hade vi många produktioner med stor omsättning, säger Eyeworks Sverige-vd Johan Idering.

Vad tror ni om utvecklingen för tv-produktionsbranschen som helhet nu när tv-kanalerna har det tufft?

– Vi ser försiktigt positivt på framtiden, väl medvetna om utmaningen som branschen står inför. Vår bedömning är att de etablerade kanalerna ser – eller kommer att se – svenskproducerat material som den nödvändiga moteld som krävs mot det omfattande trycket som kommer från till exempel streamingtjänster.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

StrixMexiko

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.