Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Metro växlar upp digitalt

Metro lanserar snart sin nya sajt för desktop – men det är i mobilen som chefredaktör Linus Paulsson spår att framtiden finns.


Publicerad 2013-03-19 22:00
Uppdaterad 2015-12-06 13:51

Ämnen i artikeln:

Mitt i

Dela artikeln:

Tidningen Metro är Sveriges största gratistidning i print. Men i digital form ligger man än så länge långt efter både pappersupplagan och andra nyhetssajter i Sverige.

I september förra året tillträdde Linus Paulsson som chefredaktör för Metro. Med ett tolvårigt förflutet på di.se, som har en framgångsrik affär på nätet, blev en av Linus Paulssons främsta uppgifter att inleda Metros nätoffensiv.

Under våren kommer tidningen att lansera sin nya sajt, men Linus Paulsson är övertygad om att det främst är i mobilen som tidningens möjligheter finns.

– Vårt fokus ligger på de mobila nyhetskonsumenterna. Och där måste vi bli topp tre på lite sikt för att jag ska vara nöjd, säger Linus Paulsson.

Enligt honom ligger utmaningen i att få ut nyheter direkt för att möta läsarens krav.

– Vi måste bli en modern nyhetsfabrik i toppklass, både till organisation och leverans. För att kunna ta hand om missnöjda betaltidningsläsare måste vi konkurrera med minst lika bra nyhetsprodukter, säger Linus Paulsson.

Hur långt har ni kommit?

– Det kommer att krävas stora investeringar och att vi rekryterar offensivt. Vi ser redan effekter av arbetet hittills, men från låga nivåer, säger Linus Paulsson.

Att det kostar pengar att digitalisera är också skälet till att få mindre gratistidningar valt att påbörja arbetet.

– Det beror på den dåliga lönsamheten. Det är bara de riktigt stora som tjänar pengar på det, säger Matz Hammarström, ansvarig utgivare på Markbladet i Kinna.

Trots det anser han att det är mer eller mindre nödvändigt att försvara sin position genom att finnas på nätet.

Markbladet i Kinna var en av de första gratistidningarna som lanserade sin sajt i oktober 2011. Sajten liknar de flesta andra förutom i ett avseende.

– Vi knyter till oss idrottsföreningar eftersom de genererar gott om nyheter. De kan publicera artiklar och resultat på nätet mot en avgift, förklarar han.

Matz Hamarström förklarar konceptet som en win-win-situation. För föreningarna är nätet ett bra skyltfönster där de kan visa upp sig. Samtidigt vinner tidningen läsare som är intresserade av att följa resultaten.

Sedan lanseringen i oktober 2011 har besöksfrekvensen på sajten vuxit försiktigt och ligger nu på cirka 7 000–8 000 unika besökare i veckan. En bidragande faktor var lanseringen av en digital kundklubb i höstas.

Då uppvaktades Markbladet av företaget Fillit, som hade en ”stämpelkortsidé”.

– Vi tände direkt. Handelsindex går ner hela tiden och någon måste göra något. Det är ju vad vi lever på, säger Matz Hammarström.

Som första tidning i landet lanserade man en digital kundklubb som bygger på digitala stämplar och erbjudanden. Den ger även handlarna möjlighet att nå ut med sitt budskap till kunderna genom sms. I dag har man cirka 6 000 medlemmar i klubben.

Dick Andersson, kanslichef på Gratistidningarnas Förening:

– Gratistidningens styrka är lokal förankring. När man kopplar samman den med en digital kanal kommer det att öka styrkan ytterligare.

En av de första gratistidningarna som lanserade en app var Mitt i, vars app har cirka 40 000 nedladdningar.

– Den är alltså inte i närheten av tidningen, men den är bra, och vi är väldigt stolta över den, säger vd:n Thomas Nyhlén.

Helen Preutz

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.