Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Metro står på egna ben igen

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Metro står på egna ben för första gången sedan 2008.För nye vd:n Leif Eliasson var skilsmässan från Schibsted en grundförutsättning för att ta sig an utmaningen att ta print-tunga Metro in i framtiden.– Jag hade varit väldigt skeptisk till att hoppa på med Schibsted som delägare, säger han.


Metros nye vd Leif Eliasson tar emot i Metros stora konferensrum.

Tills jakten på en ny säljdirektör är över har han själv den rollen.

– Jag drar igång varje vecka med ett möte för alla säljarna här inne, då är det trångt, säger Leif Eliasson när han slår sig ned vid det gigantiska konferensbordet.

Väl sittande punkterar han en gång för alla de envisa ryktena om att Metros papperstidning skulle läggas ned.

– Den är jätteviktig för oss, konstaterar Leif Eliasson.

Han klev på som vd i augusti. Veckor senare skrotades produktionsavtalet med TT och papperstidningsproduktionen togs återigen hem efter det stora outsourcingprojektet. Förhandlingar har enligt Dagens Medias källor pågått sedan början av sommaren.

Leif Eliasson beskriver beslutet som en del i större plan för vad Metro ”vill skapa framöver”.

– Vi håller på och tittar på alla aspekter av tidningen. Vi tror att vi kommer ha nytta av att ha produktionen av print här tillsammans med online, säger han.

Det är inte uppenbart att tidningen ska finnas kvar i nuvarande form och distribution?

– Jag tittar på allt. Det måste alla som jobbar inom print göra.

I samma lokaler berättade hans företrädare Andreas Ohlson tidigare i år om sitt mål för 2015: att Metro skulle nå en trafik på stadigt över en miljon unika mobilbesökare i veckan.

Detta ser hittills ut att misslyckas. Snittet i år ligger på under en halv miljon.

Antalet faktiska besök som varje veckounik besökare genererar är också lågt, vilket tyder på låg lojalitet bland läsarna.

Dagens Medias källor vittnar om att Metro har hämmats digitalt under perioden då Schibsted ägde 35 procent – en konstruktion som kom till för att få slut på gratistidningskriget i Stockholm. Digitala nysatsningar från Metro som Schibsted bedömt som potentiella konkurrenter till Schibstedverksamheter har enligt Dagens Medias källor stött på patrull.

Sedan i mars har Metro sin frihet med Kinnevik som helägare.

– I en situation där man ska utveckla bolaget är det jättebra att man har en tydlig och kapitalstark ägare. Jag hade varit väldigt skeptisk till att hoppa på om Schibsted hade varit delägare, säger Leif Eliasson.

Varför?

– Att ha ett annat mediebolag som äger 35 procent skapar rätt mycket problem. Jag kan tänka mig att man inte varit helt överens om hur man ska driva bolaget.

Ägaren Kinnevik har tidigare uppgett att man tolererar lägre intäkter, så länge som Metro är lönsamt. Hur avkastningskravet ser ut vill Leif Eliasson inte avslöja.

– Det är upp till mig att leverera en plan för vad jag tror att man kan göra med Metro, både finansiellt och strategiskt. Sedan blir det en diskussion om hur det passar in i Kinneviks generella avkastningskrav.

Vad skulle du vilja ha åstadkommit när du summerar din tid som vd?

– Att Metro fortsatt är en viktig del av Medie-Sverige, att vi fortsatt är Sveriges största dagstidning och att vi lyckats bygga upp en bra tillgång i Metro.se.

Det mest konkreta beskedet Leif Eliasson ger är att han vill sjösätta fler digitala affärer frikopplade från det redaktionella innehållet, liknande Offerta.se och Metrojobb.

– Några sådana till skulle jag vilja ha i stallet, säger han.

Leif Eliasson om Metros största …

Styrka:

”Människorna.”

Svaghet:

”Att större delen av omsättningen ligger i print när samhället blir mer och mer digitaliserat.”

Möjlighet:

”Vägen in i det digitala ger stora möjligheter för Metro.”

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.