Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Metro lanserar modemagasin

Publicerad: 24 November 2010, 06:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Svenska Metro slår sig in på modemagasin-marknaden i Stockholm med Metro Mode. Månadsmagasinet innehåller kontroversiella annonsformat – till exempel går det att köpa mode-reportage med webbtidningens redaktör Signe Siemsen.


Svenska Metros strategi är sedan ett par år tillbaka att utveckla produkter inom tidningens fokusområden jobb, utbildning och mode. Nästa steg är lanseringen av nya magasinet Metro Mode, som blir en egen rygg i Metro Stockholm på torsdagar efter löning. Samma dag delas det också ut i storstadens större shoppingstråk.

– Mode ligger i tiden och efterfrågas av både våra läsare och annonsörer. Det är extra roligt att vi i ett slag blir Sverige största modemagasin, säger Metros chefredaktör Per Gunne.

Metro Mode lanseras den 3 februari under Stockholm Fashion Week. Magasinet kommer att bevaka mode och skönhet från såväl de internationella mode-husen som de stora kedjorna.

Per Gunne ser inte Metro Mode som en variant av Aftonbladets ”Sofis mode”.

– Nej, vi är snarare inspirerade av internationella magasin som engelska ”Stylist”. Metro Mode ska vara en produkt som lockar till köp och distribueras nära köptillfället. Innehållsmässigt är det 100 procent mode, inget annat.

Det nya magasinet går hand i hand med Metros modesatsning på nätet, som också den rullar ut nästa år. Metros moderedaktör Marcella Mravic blir redaktör även för magasinet. Hon kommer att knyta till sig frilansare och samarbeta tätt med mode-webbens redaktör Signe Siemsen.

– Metro Mode blir vår första produkt där vi tydligt kopplar ihop tidning och webb. Vi kommer till exempel att ge stort utrymme i magasinet åt våra bloggprofiler, säger Per Gunne.

Metro Mode vänder sig till urbana kvinnor i åldern 20–34 år. Om allt går enligt plan ska den komma ut tio torsdagar efter löning varje år. Omfånget blir omkring 30 sidor, med en packningsgrad på 50 procent. Målet är att attrahera nya annonsörer inom skönhetssegmentet och nuvarande modeannonsörer med nya typer av format.

Per Gunne:

– Annonsörer kommer bland annat att kunna köpa mode-reportage med Signe eller event i samarbete med oss. Vi ska också ha promotionsidor.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.