Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Metro inleder nätoffensiv

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Metros nytillträdda chefredaktör Linus Paulsson har uppdraget att göra Metro.se till förstavalet på nätet. Han räknar även med draghjälp från krisande konkurrenter.


Ämnen i artikeln:

Metro

Linus Paulsson rekryterades från en av få redaktioner i Sverige som har en framgångsrik affär på nätet, di.se.

Nu ska han genomföra samma formel på Metro.se, en sajt som än så länge ligger långt efter både papperstidningen Metro och andra nyhetssajter i Sverige.

Målet är att bli ett av första­valen på nätet.

– Det ska räcka med att läsa Metro.se. Med styrkan i varu­märket kan vi komma dit, säger Linus Paulsson.

Var befinner sig Metro.se i dag?

– Det är en nyhetssajt som kan bli mycket bättre, gjord av en liten redaktion som behöver bli större. Kärnan är nyhetsflödet och det ska det fortsätta vara, men vi ska göra en ordentlig omtagning och hitta Metros själ på webben.

Vad har di.se gjort som du tar med dig till Metro.se?

– Vi tog affären på nätet på allvar från början och lät sajten växa i takt med intresset från läsarna. Svenska sajter måste bli bättre på att mäta och analysera trafiken och läsarnas beteende, och anpassa sajten utifrån det. Här slarvas det enormt. Man hoppas att journalistiken ska sälja sig själv och gör hellre sajter som vinner skönhetstävlingar än triggar läsandet.

Än så länge utgörs förändringsarbetet framför allt av att mäta och analysera trafiken till Metro.se. Nästa steg blir att tillföra resurser för att stärka redaktionen och förbättra presentationen på webben.

Nya resurser, enligt Linus Paulsson. Metro.se ska inte växa på bekostnad av papperstidningen.

– Vi är en printprodukt i huvudsak och måste som alla andra fundera över hur människor vill konsumera sina nyheter nu och i framtiden. Därför är det viktigt att vi blir ett starkt alternativ även på webben och i mobilen, men vi är inte alls lika hotade som betaltidningarna.

Tvärtom tror han att både pappers-Metro och Metro.se tjänar på betaltidningarnas kris.

– Ju färre som betalar för papperstidningen, desto fler blir intresserade av andra alternativ. På webben har vi minst sagt förbättringspotential, och när andra sajter inför betalväggar kommer vi få fler besökare. Metro ska alltid vara gratis.

Hur stor ska Metro.se bli?

– Jag vill inte säga en siffra, men vi ska vara i toppen av nyhetssajterna.

Linus Paulssons förändrings­planer för Metro omfattar inte bara webben. Även tidningen behöver ryckas upp för att fortsätta växa.

Framför allt vill han vässa presentationen av innehållet.

– Vi ska jobba med rubriker, bilder och bildtexter ner till minsta notis för att nå fram längre till läsaren. Utan en bra presentation är mycket av det journalistiska arbetet ogjort.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.