Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Metro ger sig in i utomhuskriget

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

En ny aktör ger sig in i slaget om utomhusmarknaden. Gratistidningen Metro ska utmana utomhusjättarna i storstäderna.


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecauxMetro

– Publiken är densamma som vi vill nå med Metro, säger vd:n Andreas Ohlson.

Gratistidningen Metro minskade sin räckvidd både i Stockholm och i Skåne, enligt Orvesto konsuments senaste helårs­siffror. Tidningens nya plan är nu att ge sig in på utomhus­marknaden.

– Vi har länge tittat på möjligheterna att gå in i utomhus­medier. Målgruppen är densamma som vi når med Metro, den svårfångade storstadspubliken. Vi har redan annonsörerna och vi är skickliga på att paketera medielösningar, säger Andreas Ohlson.

Bolaget lade ”ett skambud” i Trafikverkets upphandling, vilket markerade startskottet på offensiven.

– Detta var ett testskott för att känna på en upphandlings­process. Vid nästa upphandling är vi med på riktigt.

Tanken är att erbjuda tidningens annonsörer extra räckvidd. Dessutom ser man möjligheten att distribuera Metros digitala nyhetsflöde – tidningens chefredaktör har lovat att göra metro.se till ett av förstahandsvalen på nätet – samt marknadsföra tidningens onlineprodukter som Klipster, metrojobb.se, metromode.se och allastudier.se.

– Det finns kostnadsfördelar eftersom vi redan har en fungerande plattform för att driva medieverksamhet. Vidare är vi en nyhetsleverantör, vilket ger oss möjlighet att konkurrera med innehåll på ett sätt som de renodlade utomhusaktörerna inte kan. Vi ser helt enkelt uppenbara möjligheter till synergier, säger Andreas Ohlson.

Hur stora intäkterna blir beror helt på vilka avtal som Metro lyckas håva in. Detaljerna för hur utomhuserbjudandet ska säljas är inte klara.

– Men vår erfarenhet visar att det nästan alltid både behövs en dedikerad försäljning och paketerade lösningar som säljs av befintliga säljare.

Magnus Heljeberg, vd för JCDecaux, välkomnar den nya konkurrensen.

– Att det händer saker i branschen leder till att fler får upp ögonen för utomhusmediet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Clear ChannelJCDecauxMetro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev