Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Metro förändrar papperstidningen

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

Metro planerar en omgörning av papperstidningen. Dessutom vill man bredda affären.– Men först vill jag ha en ny vd på plats, säger Anders Kronborg, operativ chef på Metros ägare Kinnevik.


Då och då spekuleras det om att Metro ska lägga ned papperstidningen. Men nyligen tecknades ett nytt tvåårskontrakt med tryckeriet och efter sommaren planerar Metro en omgörning av tidningen. Både layout och disposition ska ses över, men även hur tidningen produceras, berättar Anders Kronborg.

– Vi kan inte hindra läsarna från att gå över till digital läsning, men vi kan skapa en bättre produkt. Men först vill jag ha en ny vd på plats, så vi hoppas kunna avisera något efter sommaren.

Ytterligare en anledning till att göra om Metro är att antalet läsare per tidning sjunker. I dag läser drygt två personer varje tryckt exemplar – en gång i tiden var det tre personer.

– Att trycka tidningar är en av de största kostnadsposterna. Fler läsare per tidning gör att vi kan trycka färre exemplar.

Förra året gjorde svenska Metro en förlust på 10 miljoner kronor, inklusive omstruktureringskostnader. Tidningen genomförde ett stort sparpaket som sänkte kostnaderna med 75 miljoner kronor. Bland annat lades produktion ut på TT, man sade upp personal och omförhandlade papperskostnaden.

Blir det fler besparingar?

– Det kommer alltid att sparas i printbranschen. Vi tittar exempelvis på hur vi bäst ska optimera antalet sidor beroende på dag. Vi tittar också på smartare distribution. Man kan spara pengar på att ha tidningsställ bredvid busskurerna istället för att distribuera tidningen på bussen.

Enligt Anders Kronborg gjorde svenska Metro förra året ett nollresultat exklusive engångskostnaderna. Omsättningen landade på cirka 500 miljoner kronor, men intäkterna minskar. Trots det går Metro just nu något bättre än marknaden, enligt Anders Kronborg.

– Marknaden för print minskar och kommer inte att vända upp igen, men däremot ser vi en ökning digitalt. Vi accepterar lägre intäkter så länge som Metro är lönsam.

Metro var dock sena på den digitala bollen och ligger fortfarande efter de stora drakarna vad gäller trafik. Dessutom kommer cirka 80 procent av intäkterna fortfarande från print.

Men förutom nyhetssajten har Metro satsat på sajter som Metrojobb.se och Metromode.se. Planen är att skapa fler vertikaler.

– Vi behöver en större variation av olika affärer. I Norden har vi ju en tradition av att nyheter på nätet är gratis, så där är det svårt att konkurrera.

Målet är att 50 procent av intäkterna ska komma från digital produktion inom tre till fyra år. Hur strategin ska se ut är dock upp till en ny vd att ta fram.

Det var i april i år som Andreas Ohlson aviserade att han skulle lämna vd-posten på Metro i slutet av juni i år. Ännu är inte rekryteringen av hans efterträdare klar.

– Vi är nära och hoppas på att vara klara antingen strax före sommaren eller direkt efter, säger Anders Kronborg.

Metro söker efter en person som ”har erfarenhet av att leda en organisation, ska ha goda ledaregenskaper, kunna digitala medier, ha lång erfarenhet av print – men ändå vara ung”.

– Det är ju en person som inte existerar. Men vi har några kandidater kvar som alla är mycket kvalificerade.

Omsätter halv miljard

Omsättning 2014: cirka 500 miljoner kronor.

Rörelseresultat 2014: -10 miljoner kronor.

Trafik desktop: 284 000 unika webb­- läsare vecka 23 2015 (191 000 vecka 36 2014).

Trafik mobil: 685 000 unika webbläsare vecka 23 2015 (260 000 vecka 36 2014).

Räckvidd 2015: 632 000 (Stockholm), 314 000 (Göteborg), 211 000 (Skåne), 1 153 000 (Metropol).

Räckvidd 2014: 708 000 (Stockholm), 332 000 (Göteborg), 274 000 (Skåne), 1 318 000 (Metropol).

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev