Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Metro blir dyrare än både DN och SvD

Publicerad: 24 November 2010, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Efter ett dysert 2009 har dagspressens annonsförsäljning ökat över 20 procent i år. Därför höjs priserna inför 2011. Mest av alla höjer Metro – som kommer ta mer betalt än både DN och SvD.


Ämnen i artikeln:

Henrik StangelGöteborgs-PostenMetroDNDagens Nyheter

Metro höjer annonspriset kraftigt på samtliga tre storstadseditioner, Stockholm, Göteborg och Malmö. Kontaktkostnaden för tidningarna hamnar mella­n 34 och 36 öre, att jämföra med DN och SvD som ligger på 31 respektive 33 öre.

– Vi vill stimulera våra kunder till att köpa annonspaketet Metropol, som innefattar alla storstadsregioner. En sådan sida kostar 467 850 kronor och det höjer vi inte till nästa år, säger Magnus Kepinski, försäljningsdirektör på Metro. Göteborgs-Posten är den enda tidning som inte ökar annonspriserna under vardagarna. Men mellan fredag och söndag höjs annonspriset på en helsida med 2 procent till 144 000 kronor.

– Vi har ett högre tryck under helgen. Varumärken, jobb och motor är i grund­en de segment som driver utvecklingen, säger Fredrik Dobber, försäljningsdirektör på GP.

Sydsvenskans pris ligger kvar. Där­emot höjs priset på City Malmö/Lund som paketeras med Sydsvenskan.

– Eftersom vi tappar i de yngre målgrupperna jobbar vi hårt med att sälja Sydsvenskan i kombination med City. City har haft en god upplageutveckling och det nya annonspriset är satt så att kostnaden ska vara hälften av Sydsvenskans, säger Peter Wallentin, annonschef på Sydsvenskan. DN, som har ökat sin räckvidd, höjer också annonspriset, vilket ger en marginell ökning av kontaktkostnaden.

– Efterfrågan på stora format ökar, särskilt från detaljister som Elgiganten och Mediamarkt, säger Heikki Lampinen, affärsenhetschef på DN.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.