Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mest sett på webben

Publicerad: 7 April 2010, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Laila Bagges dansande med rumpan bar var det mest sedda svenska webb-tv-klippet förra året. Men trenden går från korta klipp till specialproducerade program.


Laila Bagges rumpa i "Let's dance" toppar både Aftonbladets och Expressens listor över förra årets mest sedda klipp. Sammanlagt har nästan 1,6 miljoner klickat på klippet.

Nöje, sensationsnyheter och djurklipp drar flest tittare. Mest sedda någonsin på svenska Youtube är klippet ”Two talking cats” med 27 miljoner visningar, och på MSN Video är favoritinslaget en katt som adopterar en hundvalp.

Men eftersom aktörerna vill att titt­arna ska stanna längre och komma tillbaka oftare går utvecklingen mot längre program med mer kvalitativt innehåll, som hos Play-tjänsterna.

Jätten Youtube visar allt fler hela avsnitt ur tv-serier och filmer, och kommer även att livesända den indiska cricket-ligan.

–?Kanske inte så stort i Sverige, men en fingervisning om vad vi jobbar på, säger Anders Gustafsson, You­tube-ansvarig på Google i Norden.

Även MSN vill visa mer premium­innehåll och förhandlar som bäst om rättig­heterna att få sända internationella tv-serier.

Aftonbladet och Express­en tar fram allt fler egna program speciellt för webb-tv, som ”Schulman Show”, ”Sverige­s härligaste snickare” och ”Mammabikten”. Expressens serie ”Mammabikten”, var det mest sedda tv-klippet på premiär­en.

–?Det är ett tydligt trendbrott att längre format går rakt upp i topp, säger Anna Rastner, editionschef på Expressen TV.

Dessutom finns det ett större sug efter livesänd webb-tv.

Sverige anses ligga långt fram när det gäller tv. Men trots det handlar det än så länge mest om vanlig tv, fast på nätet.

–?Enligt mig har vi inte sett webb-tv på riktigt ännu. Trots att ordet multimedial är en nittiotalsklyscha finns det ännu ingen aktör som har hitt­at helt rätt. Men vi jobbar på det, säger, Nicklas Hermansson, redaktionschef på Aftonbladet TV.

De mest sedda klippen 2009

Aftonbladet TV

1??”Laila Bagge dansar med rumpan bar” med 1,2 miljoner visningar.

2??”Kimberly, 18, vaknade upp med mar­dröms­tatuering” med 624?000 visningar.

3??”Porrfilmen som är årets snackis inom svensk film” med 575?000 visningar.

MTG Play

1??”Svenska Hollywoodfruar”, säsong 1 ­avsnitt 1 med över 500?000 visningar.

2??”Ensam mamma söker, vad hände sen?” med över 500?000 visningar.

3??”Paradise Hotel”, avsnitt 1 med över 400?000 visningar.

TV4 Play

1??"Idol"-Erik sjunger sjunger ”Higher”.

2??Calle Kristiansson sjunger ”Walking in Memphis” i "Idol".

3??Idol del 12 från hösten 2009.

Kanal 5

1??”Ullared-Morgan beskriver sin drömtjej.”

2??”Ballar av stål: Soneby Citysport.”

3??Norgebesök i Ullared.

Expressen TV

1??”Laila repar med bar rumpa”.

2 Här flyr rånarna i helikopter.

3 Fejkade Jackson sin död?

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.