Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Mest lojala läsarna

Publicerad: 30 Mars 2011, 04:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

När tidningsexemplar som inte är fullt betalda rensas bort förändras topplistan äver landets största tidningar. GP – inte DN – hamnar i topp. För Dagens Media berättar tre tidningar om hur de framgångsrikt arbetar med sin fullbetalda prenumererade upplaga.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDalarnas TidningarSydsvenskan

Svenska Dagbladet har ökat antalet fullt betalande prenumeranter med nästan 10 procent mellan 2009 och 2010, enligt TS. Sydsvenskan ökade under samma period med 0,5 procent och Dalarnas Tidningar med drygt 3,5 procent.

Konsekvens, lyder Dalarnas Tidningars recept.

– Vi har under flera år jobbat med samma introduktionserbjudanden där nya prenumeranter erbjuds abonnemang till halva priset och därefter tar vi betalt. Det innebär att vi kanske får säga nej till vissa som vill behålla rabatten, men vi vill hålla den rättvisa linje som är påbörjad, säger Peter Holmbom, privatmarknadschef på Dalarnas Tidningar.

Ungefär 45 procent av tidningens intäkter kommer från upplagan, resten är annonsintäkter.

För att behålla prenumeranterna har Dalarnas Tidningar ett lojalitetsprogram där man erbjuder biljetter, olika rabatter och produkter i sin webbshop.

– Vi vill ge alla abonnenter ett mervärde.

Även Sydsvenskan och Svenska Dagbladet jobbar med lojalitetsprogram för att behålla prenumeranterna.

Enligt Svenska Dagbladets chef för försäljning på privatmarknaden, Mattias Skoog, så är journalistiken nyckeln till att få folk att betala för tidningen.

– Vi satsar på kvalitetsjournalistik och utvecklar hela tiden våra produkter. Det är folk beredda att betala för, säger Mattias Skoog.

SvD relanserade nyligen sajten, som har fått ett helt annat utseende än tidigare och nu alltmer närmar sig papperstidningens design.

– Webben är en viktig kanal för att attrahera kunder. Via sajten får vi också nya tidningskunder.

Av SvD:s intäkter kommer 43,9 procent från upplagan, enligt Mattias Skoog. I Sydsvenskans fall är relationen 30 procent upplageintäkter och 70 procent annonsintäkter.

Sydsvenskan letar nu nya sätt att få prenumeranterna att stanna.

– Det handlar till exempel om ännu bättre erbjudanden och olika typer av mervärden. Jag kan tyvärr inte gå in i detalj på vad detta innebär i praktiken eftersom det är en viktig del i vårt strategiarbete, säger Sami Nybom, försäljningschef upplaga inom SDS-koncernen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.