Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Mer våld i reklamen

Publicerad: 29 september 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Reklamen fylls av allt mer omotiverat våld. Det säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig som hittills i år har fällts ett tiotal våldsamma annonser. "Våld ger mer uppmärksamhet för pengarna, säger copywritern Anders Tempelman."


En av de mest anmälda filmerna det senaste året är Media Markts reklamfilm av Scholz & Friends där Robert Gustafsson får en raket i munnen. Sju personer reagerade på filmen som fälldes av RO för att den är ”stötande och våldsam”.

Även Burger King och Shouts reklamfilm, där en kock skallar en av de tävlande i en matlagningstävling, väckte anstöt hos tittarna.

– Jag har noterat ett ökat mått av våldsinslag i reklamen, vilket förvånar mig. Man behöver inte ta till våld för att få fram sitt budskap, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Enligt marknadsföringslagen får reklam inte väcka anstöt hos mottagaren. Reklamombudsmannen fäller reklam som innehåller överdrivet våld som får tittaren att ta illa vid sig, enligt Elisabeth Trotzig.

– Redan när man använder begreppet våld för att prata om en reklamfilm har det gått för långt, säger Philip Frendberg.

Han är copywriter på Scholz & Friends men har inte varit inblandad i reklamen för Media Markt.

– Jag förstår baktanken. Att vara kontroversiell skapar uppmärksamhet och våldsam reklam är en snabb väg för att få folk att rynka på ögonbrynen, men det är aldrig okej att ta till ett grepp bara för att skapa en reaktion, oavsett om det handlar om våld eller något annat, säger han.

Reklambyrån Tempels grundare, copywritern Anders Tempelman, har däremot full förståelse för att man använder våldsinslag i reklam. Han har själv beskyllts för skrämselpropaganda, bland annat i Oberoende alkoholssamarbetets annons om hembränd sprit, där en flicka har en råtta i munnen.

– Det går inte att bortse ifrån att den mesta reklamen är slätstruken och bara berör ett fåtal personer. Våld är ett knep att ta till för att få mer uppmärksamhet för pengarna, säger han.

Men det är viktigt att det finns en relevant koppling till annonsörens budskap. Våld enbart för att väcka uppmärksamhet tycker även Anders Tempelman att man ska vara försiktig med.

– En råtta i munnen är relevant eftersom det visar den mörka sidan av att dricka hembränd sprit. Även humoristiska våldsinslag kan vara fantastiskt effektivt, så länge det finns en koppling till budskapet. Annars skulle jag akta mig från att använda våld, folk blir lätt illa berörda, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev